RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coca-Cola brengt Costa Coffee naar België

icon
Food16 september, 2021

Het Britse koffiemerk Costa Coffee is op weg naar België. Eigenaar Coca-Cola lanceert Costa vanaf vandaag in de horeca en via geavanceerde automaten, die een honderdtal verschillende koffiebereidingen kunnen bereiden, van de klassieke lungo tot een iced caramel latte. “We willen nieuwe consumptiemomenten creëren”, klinkt het bij Coca-Cola.

 

200 locaties tegen einde van het jaar

België is een koffieland: de Belgische consumptie ligt gemiddeld een kwart hoger dan in de rest van Europa, goed voor een totale retailwaarde van zo’n twee miljard euro. Coca-Cola heeft al een deel van die koek met Chaqwa, maar acht de tijd rijp om ook Costa Coffee op de Belgische koffiedrinker los te laten. De ambities liggen hoog: “We willen van Costa het meest geliefde koffiemerk van het land maken”, zegt Christophe Cuyx, directeur warme dranken bij Coca-Cola Europacific Partners België, die de lancering van Costa in goede banen leidt.

 

Concreet wordt Costa Coffee gelanceerd in vier ‘ankersteden’: Antwerpen, Brussel, Gent en Luik. Dat zal in eerste instantie nog bescheiden zijn, met enkele tientallen horecazaken. Tegen het einde van het jaar moet Costa op 200 locaties in ons land beschikbaar zijn. “We hebben al samenwerkingsovereenkomsten getekend met meer dan 100 klanten”, zegt Cuyx. “Tegen midden oktober zullen die allemaal geïnstalleerd zijn.” Het gaat dan niet enkel om horecazaken, maar ook locaties voor de koffie-automaten. Maar, voor alle duidelijkheid, dus voorlopig geen eigen koffiebars.

 

Iced coffee uit de automaat

Vooral de Marlow-toestellen springen in het oog: die kunnen zowel de klassieke warme dranken aanbieden als gekoelde bereidingen (zoals milkshakes) en zelfs iced coffee-bereidingen. Klanten die zo’n toestel willen plaatsen, moeten niet betalen voor het toestel. “En dat is niet gewoon een commerciële geste die we bij de lancering doen, maar een centraal onderdeel van ons model”, benadrukt Cuyx.

 

De achterliggende technologie laat bovendien toe dat de bevoorrading automatisch verloopt. Het enige dat de klant nog moet doen, is bijvullen en het dagelijks onderhoud doen. Cuyx maakt zich sterk dat de automaten, ondanks de brede waaier aan producten die ze kunnen bereiden, niet complexer in onderhoud zijn dan een klassieke koffie-automaat.

 

Taart vergroten

Ondanks de grootte van de markt in België, maakt Cuyx zich sterk dat er nog plaats is voor een nieuw koffiemerk. “Natuurlijk gaan we overal concurrenten tegenkomen. Maar ons doel is vooral om nieuwe consumptiemomenten te creëren, en zo ook de taart te vergroten”, aldus Cuyx. Met een wereldwijde koffiemarkt die jaarlijks met 6% groeit, ziet Coca-Cola nog genoeg speling om verder te groeien.

 

Nochtans is een van die “concurrenten” in België ook een ander koffiemerk uit de stal van Coca-Cola: Chaqwa. Vreest Cuyx niet dat beide merken elkaar gaan kannibaliseren? “Wij beschouwen Chaqwa niet als een concurrent van Costa Coffee, maar als een complementair aanbod”, stelt Cuyx. “Chaqwa is vooral gericht op de bedrijven, die hun werknemers gratis koffie op de werkvloer willen aanbieden. Met Costa mikken we meer op de baristabeleving, en zitten we dus meer in het hogere marktsegment.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN