RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Colruyt is goedkoper dan Nederlandse én Franse supermarkten”

icon
Food28 januari, 2022

Voor een gemiddelde winkelkar hoeven Belgische klanten niet langer de grens over, beweert Colruyt: de discounter is naar eigen zeggen goedkoper dan Nederlandse concurrenten als Jumbo en Albert Heijn of Franse rivalen als E. Leclerc en Auchan.

 

Grote verschillen

Het is een opmerkelijke campagne die de Belgische marktleider nu lanceert, met als slogan “De goedkoopste winkelkar kent geen grenzen” (in het Frans: “Le caddie le moins cher des deux côtés de la frontière”). De retailer wil grensshoppers terugwinnen, met als argument dat een gemiddelde winkelkar goedkoper is bij Colruyt in België dan bij de Franse of Nederlandse buren. Bovendien sparen klanten dan ook heel wat autoritten uit.

 

Zo vergeleek Colruyt een winkelkar bij zijn winkel in Sint-Gillis-Waas met drie Nederlandse winkels even verderop, die populair zijn bij Vlaamse klanten: Albert Heijn en Jumbo in Hulst, en Plus in Koewacht. Volgens de meting van Colruyt zijn de verschillen behoorlijk groot: Albert Heijn is 34% duurder, Jumbo 21% en Plus zelfs 42%.

 

Aan de Franse grens vergeleek Colruyt de prijzen van de eigen winkel in Moeskroen met die van vier concurrenten: E.Leclerc in Wattrelos is volgens de meting 13,07% duurder, de Auchan in Roncq 15,04%, de Carrefour in Wasquehal 16,65% en de Match in Wattrelos zelfs 25,05%.

 

‘Gemiddelde winkelkar’

De beweringen van Colruyt zijn markant, want in Nederland en Frankrijk waren de boodschappen jarenlang goedkoper dan in België. Dat is niet langer het geval voor een gemiddelde winkelkar, zegt de discounter nu. “We zien dat deze kloof nu duidelijk gedicht is en we zelfs goedkoper zijn”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst. Er kunnen wel prijsverschillen zijn op het niveau van individuele producten.

 

Wat Colruyt dan bedoelt met het begrip ‘gemiddelde winkelkar’? De retailer onderzocht hoe een gemiddelde, wekelijkse winkelkar van een gemiddelde Colruyt Laagste Prijzen-klant is samengesteld. “We hebben gezorgd voor een evenwichtige verdeling tussen de verschillende productcategorieën en merklagen. Vervolgens hebben we de meest gekochte producten binnen deze categorieën gekozen, die een vergelijkbaar alternatief hebben bij de winkels in Nederland of Frankrijk.” Die prijzen werden dan op dezelfde dag vergeleken.

 

Volgens Colruyt geeft zo’n prijsvergelijking een realistisch beeld van de gemiddelde prijsverschillen. “Het principe is exact hetzelfde als dat van onze Prijsbarometer waarmee we in België de prijzen vergelijken”, zegt Biltereyst. Colruyt voert deze campagne niet alleen op de website maar ook regionaal via haar socialemediakanalen en langs de kant van de weg in de grensstreek.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN