RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Colruyt is goedkoper dan Nederlandse én Franse supermarkten”

icon
Food28 januari, 2022

Voor een gemiddelde winkelkar hoeven Belgische klanten niet langer de grens over, beweert Colruyt: de discounter is naar eigen zeggen goedkoper dan Nederlandse concurrenten als Jumbo en Albert Heijn of Franse rivalen als E. Leclerc en Auchan.

 

Grote verschillen

Het is een opmerkelijke campagne die de Belgische marktleider nu lanceert, met als slogan “De goedkoopste winkelkar kent geen grenzen” (in het Frans: “Le caddie le moins cher des deux côtés de la frontière”). De retailer wil grensshoppers terugwinnen, met als argument dat een gemiddelde winkelkar goedkoper is bij Colruyt in België dan bij de Franse of Nederlandse buren. Bovendien sparen klanten dan ook heel wat autoritten uit.

 

Zo vergeleek Colruyt een winkelkar bij zijn winkel in Sint-Gillis-Waas met drie Nederlandse winkels even verderop, die populair zijn bij Vlaamse klanten: Albert Heijn en Jumbo in Hulst, en Plus in Koewacht. Volgens de meting van Colruyt zijn de verschillen behoorlijk groot: Albert Heijn is 34% duurder, Jumbo 21% en Plus zelfs 42%.

 

Aan de Franse grens vergeleek Colruyt de prijzen van de eigen winkel in Moeskroen met die van vier concurrenten: E.Leclerc in Wattrelos is volgens de meting 13,07% duurder, de Auchan in Roncq 15,04%, de Carrefour in Wasquehal 16,65% en de Match in Wattrelos zelfs 25,05%.

 

‘Gemiddelde winkelkar’

De beweringen van Colruyt zijn markant, want in Nederland en Frankrijk waren de boodschappen jarenlang goedkoper dan in België. Dat is niet langer het geval voor een gemiddelde winkelkar, zegt de discounter nu. “We zien dat deze kloof nu duidelijk gedicht is en we zelfs goedkoper zijn”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst. Er kunnen wel prijsverschillen zijn op het niveau van individuele producten.

 

Wat Colruyt dan bedoelt met het begrip ‘gemiddelde winkelkar’? De retailer onderzocht hoe een gemiddelde, wekelijkse winkelkar van een gemiddelde Colruyt Laagste Prijzen-klant is samengesteld. “We hebben gezorgd voor een evenwichtige verdeling tussen de verschillende productcategorieën en merklagen. Vervolgens hebben we de meest gekochte producten binnen deze categorieën gekozen, die een vergelijkbaar alternatief hebben bij de winkels in Nederland of Frankrijk.” Die prijzen werden dan op dezelfde dag vergeleken.

 

Volgens Colruyt geeft zo’n prijsvergelijking een realistisch beeld van de gemiddelde prijsverschillen. “Het principe is exact hetzelfde als dat van onze Prijsbarometer waarmee we in België de prijzen vergelijken”, zegt Biltereyst. Colruyt voert deze campagne niet alleen op de website maar ook regionaal via haar socialemediakanalen en langs de kant van de weg in de grensstreek.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN