RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone dankt Chinese baby’s en yoghurt-comeback

icon
Food30 juli, 2018

Danone tekende in de eerste jaarhelft lichte groei op, met dank aan de Chinezen die veel babypoeder kochten en Noord-Amerika, waar zuivel weer aanzwelt. Europeanen lustten daarentegen minder van de yoghurtjes.

 

Danone gaat voor dubbelcijferige winstgroei

In de eerste jaarhelft haalde Danone een omzet van 12,5 miljard euro, een lichte groei ten opzichte van de 12,2 miljard euro vorig jaar. De nettowinst steeg wel spectaculair: met 23,5% tot 1,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de operationele winst met 7,9% naar 1,78 miljard euro.

 

De Franse zuivelproducent raakt daarmee net niet aan de analistenverwachtingen wat de winst betreft, maar de omzet overtreft die wel. Voor 2018 verwacht de zuivelgigant een dubbelcijferige winstgroei per aandeel – exclusief dan wisselkoerseffecten en de verkoop van Yakult, dat het in februari van de hand deed.

 

Stabilisatie onderweg in Europa

Vooral het babypoeder van de groep doet het dankzij de hoge Chinese vraag goed: Danone doet het in China beter dan de babymelk van concurrenten Nestlé en Reckitt Benckiser en zag de verkoop er met 30% stijgen, met dank aan expansie via e-commerce en babywinkels. Ook met de zuiveltak gaat het beter: in Europa tekent Danone nog negatieve groei op, maar in de Verenigde Staten geraken de yoghurtproducten stilaan weer in zwang. “De markt is nog niet gestabiliseerd, maar het boekt vooruitgang. Door die vooruitgang geloven we dat de stabilisatie er snel komt”, zegt CFO Cecile Cabanis over de Europese omzet.

 

In Marokko deelde een boycot, uitgeroepen op sociale media, een stevige tik uit aan het concern: de laatste maanden liep de omzet er met zo’n 40% terug, nadat consumenten er protesteerden tegen hoge prijzen. Zonder die boycot had Danone buiten Noord-Amerika wel een positieve groei opgetekend in de zuivelverkoop, beweert Cabanis.

 

Waters waren eveneens een sterke categorie voor Danone: de omzet ging er met 4,5% omhoog, flink meer dan de 1% groei die rivaal Nestlé, volgens Bloomberg, in de categorie realiseerde.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN