RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Van Zon
  • Onderwerpen DigitaliseringPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Datagedreven horecagrossier Van Zon ziet mooie groeikansen

icon
Food9 januari, 2024
Marion Van Zon

(Publireportage) Een sterk datagedreven onderneming als Van Zon kan niet zonder een betrouwbare IT-partner. Met een upgrade naar het ERP systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central opent softwarespecialist TCOG nieuwe digitale mogelijkheden voor de horecagroothandel.

Zeven dagen op zeven

Vanuit vier cash & carrywinkels in Beringen, Beerse, Kampenhout en Evergem bedient Van Zon een breed cliënteel aan horecabedrijven: van sportkantines tot frituren, broodjeszaken, restaurants, kermiskramen en pretparken. Het hoofdkantoor en distributiecentrum bevinden zich in Lommel. Met Marion Van Zon staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf dat dit jaar z’n zestigste verjaardag viert.

Horecaklanten vinden hun gading in het ruime assortiment, met wel 30.000 artikelen op voorraad. Het groothandelsbedrijf is het hele jaar door, zeven dag op zeven, bereikbaar voor klanten, zowel voor afhalingen als voor leveringen aan huis. “We hebben maar twee sluitingsdagen: kerstdag en nieuwjaarsdag”, zegt Marion Van Zon. Dat is een opmerkelijke overeenkomst met TCOG: ook de Trusted Microsoft ERP Partner gaat er prat op, 24 uur op 24 bereikbaar te zijn voor hun klanten.

Traceerbaarheid

Al meer dan tien jaar werken Van Zon en TCOG samen. “Ze hielpen ons destijds uit de nood met de implementatie van Navision en sindsdien zijn we hen trouw gebleven. We hebben zelf drie mensen intern op IT, en die ploeg vullen we aan met medewerkers van TCOG die elk hun specialisme hebben. Het is fijn dat er in één huis zoveel kennis en specialisatie te vinden is. Ze staan altijd stand-by, ze begrijpen de service die we nodig hebben en denken daarin mee.”

De IT-specialist installeerde bij Van Zon het gebruiksvriendelijke LS Retail kassasysteem: LS Central, voorzag de magazijnen van scanning en voice picking, maakte digitale facturatie mogelijk en bouwde de webshop. Het is een traject dat niet stopt: “Straks maken we de upgrade van Navision naar Business Central. Het nieuwe ERP systeem moet ons toelaten om nog meer datagedreven te werken. Op het vlak van traceerbaarheid, bijvoorbeeld: de wetgeving wordt strenger, we moeten elk product kunnen volgen tot in de keuken. Business Central laat ons toe om ook lotcodes en productiecodes te scannen om de producten te volgen.”

Automatisch bestellen

Ook bestellen wordt een stuk eenvoudiger. “Vandaag bestellen we al automatisch bij onze leveranciers. Het systeem houdt rekening met de verkoop van de laatste acht weken en de minimum- en maximumvoorraad en bestelt dan automatisch het verschil. Dat zouden we ook perfect kunnen doortrekken naar onze klanten: we weten immers exact wie wat heeft gekocht de voorbije acht weken. We zouden hen al een voorstel kunnen doen: wilt u dit bestellen? Dat zal in de toekomst perfect kunnen.”

Business Central zal ook helpen de groeiende online-activiteiten efficiënter aan te sturen. “Voor leveringen komt al meer dan 70% van de bestellingen online binnen. In de cash & carries vertegenwoordigt online 25% van de verkoop. De meeste klanten maken de combinatie van levering en cash & carry. In de winkels komen ze met de kar rondneuzen, inspiratie opdoen, producten bekijken. Het is dezelfde klant, met een heel ander gedrag.”

Platform voor frituren

Een apart verhaal is de webshop Snackdeals. “Een project van mijn zoon, de vierde generatie. Het is een online-only platform voor frituren dat A-merken aanbiedt tegen superscherpe prijzen.” Snackdeals weet de kosten te drukken door alle serviceniveaus van een traditionele groothandel uit te schakelen: geen voorraad, geen verkopers op de baan, enkel online bestellen, vooraf betalen, levering binnen de vijf werkdagen …

TCOG heeft de webshop gebouwd en gekoppeld aan de Van Zon systemen, want Snackdeals winkelt in de voorraad van Van Zon. Bestellingen komen binnen in de Dynamics NAV-database bij Snackdeals en gaan van daaruit naar Van Zon. De grossier zet de bestellingen klaar en factureert Snackdeals, dat op zijn beurt de klant factureert.

Efficiënt en duurzaam bezorgen

Een bijzonder project waar TCOG momenteel aan werkt voor de horecagroothandelaar, is het automatiseren van de ritplanning. “Veel klanten rekenen op dagelijkse leveringen, maar fijnmazige, stedelijke distributie wordt steeds complexer. Welke steden en straten mogen we na 11u nog in? Waar zitten de knelpunten? Wat zijn de wensen van de klant?” Een geautomatiseerd systeem gaat die moeilijke planningsopdracht overnemen voor een efficiëntere logistiek.

Bezorgen moet ook duurzamer. In twee steden gaat Van Zon daarom van start met gekoelde elektrische bezorgfietsen. “Eerst in Leuven, daarna ook in Gent. Ook daar heeft TCOG ons mee geholpen, want het wordt een aparte tab in onze webshop.”

Consolidatiekansen

Hoewel mediaberichten het soms anders laten vermoeden, gaat het in de horeca lang niet slecht, benadrukt Marion Van Zon. “Toekomstindicatoren geven aan dat jongere generaties nog vaker uit eten zullen gaan en nog meer takeaway gaan gebruiken. Na de moeilijke jaren met corona, de energiecrisis en de stijgende grondstoffenprijzen, heeft er een schifting plaatsgevonden. Wie het overleefd heeft, kwam er beter uit. En er is een professionalisering in de sector te zien. De toekomst ziet er mooi uit.”

De horecagrossier blijft na de acquisitie van een voormalige Metro-vestiging begin dit jaar dan ook verder kijken naar overnamekansen. “Er is ruimte voor consolidatie: er zijn nog altijd 400 horecagroothandels in België. Dat zijn vaak kleine, erg lokale spelers die het steeds uitgebreidere horeca-assortiment maar moeilijk kunnen volgen. Daar liggen kansen.” Dat brengt ongetwijfeld ook weer nieuwe opdrachten met zich mee voor TCOG.

Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.be of neem een kijkje op www.tcog.be.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN