RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit is het ‘Net Zero’-stappenplan van Mars

icon
Food19 oktober, 2023

(Publireportage) Mars wil de CO2-uitstoot over de volledige waardeketen halveren tegen 2030 – dat betekent een vermindering met ongeveer 15 miljoen ton. Het bedrijf zal blijven investeren in klimaatinitiatieven ondanks de zwakkere wereldeconomie.

“Het is nu of nooit”

In de komende acht jaar wil Mars zijn koolstofuitstoot halveren om zo sneller tot een netto nuluitstoot te komen tegen 2050. De producent van merken als Ben’s Original™, Pedigree® en Twix® bereikte zijn hoogste emissiepiek in 2018 en heeft de uitstoot van broeikasgassen in absolute termen intussen al met 8% of 2,6 miljoen ton verminderd ten opzichte van 2015, terwijl het bedrijf in die periode met 60% is gegroeid. Alleen al in de komende drie jaar investeert de merkfabrikant 1 miljard dollar om klimaatactie te stimuleren – van boerderij tot tafel, van voederbak tot winkel, en van huis tot dierenkliniek.

Mars komt met dit plan na de recente bevindingen van het door de VN gesteunde Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) dat het ’nu of nooit’ is om drastische maatregelen te nemen tegen klimaatverandering om een ’ramp’ te voorkomen.

Ook de consument is vragende partij: uit een Ipsos-onderzoek van 2023, in opdracht van Mars, blijkt dat ondanks de huidige moeilijke economische omstandigheden, gemiddeld 69% van de volwassenen in de zeven grootste economieën ter wereld vindt dat bedrijven zich evenveel (32%) of meer (37%) zouden moeten richten op het aanpakken van klimaatverandering in plaats van op economische uitdagingen. Aan het onderzoek namen 14.468 mensen deel in de VS, het VK, China, Japan, Duitsland, Frankrijk en India. 

“Haalbaar, betaalbaar en noodzakelijk”

“2050 lijkt misschien nog ver in de toekomst, maar de vooruitgang die we de komende zeven jaar boeken is cruciaal. Mijn generatie CEO’s heeft de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid om daadwerkelijke uitstootverminderingen te realiseren en bedrijven op een duidelijk pad te zetten naar Net Zero tegen 2050”, zegt Poul Weihrauch, CEO  van Mars.

“We kunnen niet wachten tot de economie verbetert; we moeten doorzetten met investeringen die ons bedrijf vandaag en in de toekomst beschermen. Zoals ik al eerder heb gezegd, winst en purpose zijn geen vijanden. Investeren in het klimaat is geen afweging tussen milieu en productiviteit, of tussen milieu en werkgelegenheid. Consumenten en onze partners willen duidelijk beide – en wij ook. Investeren in emissiereductie staat gelijk aan een gezond bedrijfsbeleid, het is haalbaar, betaalbaar en het is absoluut noodzakelijk.”

Hoe Mars versneld Net Zero wil bereiken:

– Overstappen op 100% hernieuwbare energie – door de energievoorziening aan te pakken van zijn fabrieken, kantoren en dierenklinieken, van de boeren, en zelfs de energie die gebruikt wordt door klanten (retailers), door consumenten en huisdiereigenaren thuis.

– Het herontwerpen van de toeleveringsketens om ontbossing een halt toe te roepen – door het verbeteren van de transparantie en traceerbaarheid van belangrijke ingrediënten zoals cacao, soja en rundvlees.

– Opschalen van initiatieven in klimaatslimme landbouw – door samen te werken met boeren aan regeneratieve landbouw, inkoop te optimaliseren en over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen.

– Het optimaliseren van recepten – de ontwikkeling van nieuwe ingrediënten die minder uitstoot met zich meebrengen, voor snacks en gerechten voor menselijke consumptie, evenals alternatieve eiwitten voor dierenvoeding.

– Logistiek verbeteren en optimaliseren – het herontwerpen van de transportketen, het transporttype (vrachtwagens, binnenkanaal…), transport waar Mars op vertrouwt en de gebruikte energiebronnen, zoals de elektrificatie van voertuigen of het gebruik van mogelijke groene waterstof.

– Klimaatactie verankeren in het bedrijf – klimaatreductie integreren in het beleid en de bedrijfsplanning, door het op te nemen als een doelstelling voor aandeelhouders, in variabele beloningsplannen van senior executives, in investeringsplanningsprocessen, in de fusie- en overnamestrategie, enzovoort.

Iedereen die meer wil weten over de ‘Net Zero’-strategie en -roadmap van Mars kan het document downloaden op www.mars.com/netzero2050.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN