RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven FoodmakerRewe
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duitsland geeft omzet Foodmaker een boost

icon
Food10 april, 2025

Sinds vorige maand liggen de gezonde maaltijden van Foodmaker in alle 3800 supermarkten van Rewe, waardoor de omzet al 41% hoger ging in het eerste kwartaal. Het bedrijf bereidt zich voor op een verdubbeling van de productiecapaciteit.

Grootste markt

Vorig jaar groeide de omzet van Foodmaker met 20%, dit jaar gaat het extra hard: in het eerste kwartaal was er een stijging met 41%, in maart zelfs met 60%. Dat heeft alles te maken met een grote doorbraak in Duitsland: na geslaagde tests in Noordrijn-Westfalen is het merk sinds maart in het hele land vertegenwoordigd, in wel 3800 filialen van Rewe, de tweede grootste supermarktketen van Europa, vertelt CEO Lieven Vanlommel aan La Libre.

“Duitsland is nu al onze eerste markt, vóór Frankrijk, België en Nederland. Sinds het begin van het jaar zien we hier een groei van 390%.” Er is in het land weinig concurrentie op het vlak van gezonde voeding. Maar ook elders gaan de zaken goed: bij Delhaize bedroeg de groei in het eerste kwartaal 31%, bij Franprix in Frankrijk zelfs 80%. Foodmaker is ook aanwezig bij het Franse Monoprix en bij Albert Heijn in Nederland.

Productie opschalen

Door de sterke groei in het retailkanaal blijft er nu amper tijd over voor het openen van nieuwe restaurants. Vorig jaar opende Foodmaker er tien, waarvan negen in België. Voor dit jaar staan er vijf openingen op de planning, waaronder een in de Brusselse co-workingruimte Silversquare, een in Sint-Niklaas en een eerste in Duitsland. Het bedrijf gaat nu op zoek naar een franchisepartner per land. In België heeft Foodmaker 21 eigen restaurants, in de winkelstraten, in bedrijven en bij de sportcentra van Sportoase. In Frankrijk heeft de keten twee eigen restaurants (in Parijs), net als in Nederland.

Nu moet het bedrijf de productie opschalen. In de centrale keuken in Westerlo produceren 300 medewerkers momenteel 100.000 gezonde maaltijden per dag. De capaciteit bedraagt er 150.000 tot 200.000 maaltijden, maar het terrein biedt voldoende ruimte om de productie te verdubbelen: binnen enkele maanden zal Foodmaker een vergunningsaanvraag indienen voor een bijkomend gebouw, dat klaar moet zijn in 2027.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN