RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce in food: België hinkt achterop, Nederland leidt

icon
Food24 september, 2018

In Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk doet al meer dan 20% van de bevolking boodschappen online. Dat wijst op een interessante markt. Ook in België zien we groei, al bedraagt de penetratie voorlopig slechts 9%.  

 

Europese pionier

De interesse van consumenten om naast bijvoorbeeld kledij ook de wekelijkse voedingsboodschappen online te kopen, is in Europa van eerder recente datum, zo blijkt uit cijfers van CBS en Eurostat. Pas vanaf 2006 kwam er enige beweging in de markt en vooral na 2013 groeide het aantal online foodshoppers significant. Dat gebeurt echter niet overal aan dezelfde snelheid: al die jaren waren de Britten de Europese voorloper op het vlak van e-commerce in food, maar vorig jaar werden ze ingehaald door Nederland. Daar koopt nu 29% van de bevolking wel eens voeding online, tegen 28% van de Britten. In Duitsland is dat nog 21% en in Frankrijk 15%, maar België hinkt achterop met 9%, wel nog altijd meer dan bijvoorbeeld Italië (3%).

 

Een verklaring voor deze verschillen is wellicht te zoeken aan de aanbodzijde: in het Verenigd Koninkrijk hebben de meeste grote foodretailers al sinds jaren een performant e-commerceaanbod met thuislevering en/of goede afhaalpunten. Bovendien kent dat land een succesvolle ‘pure player’: Ocado, de Europese pionier onder de online supermarkten. Voor Britten is de drempel om online boodschappen te doen dus een stuk lager.
 

Marktleider Colruyt

Dat geldt ook voor Nederland: niet alleen was Albert Heijn daar een voorloper online, ook is er de snelle expansie van Picnic: die pure player werkt enkel met een app en levert aan huis met elektrische bestelwagentjes. Het bedrijf verovert stad na stad en kan de vraag nauwelijks bijhouden. Nu breidt Picnic zijn actieterrein uit naar Duitsland en wordt er gespeculeerd over België. In Duitsland ging intussen Amazon Fresh van start en in Frankrijk kennen we al sinds jaren de ‘drives’ (afhaalpunten) van de grote hypermarktketens.

 

In vergelijking daarmee is het online aanbod in België eerder beperkt. Marktleider is Colruyt, dat naar eigen zeggen afgelopen boekjaar een e-commerceomzet boekte van 370 miljoen euro. Het gros daarvan is afkomstig van Collect&Go, dat 186 afhaalpunten heeft. Daarmee heeft de retailer een serieuze voorsprong op Delhaize, dat geen 50 miljoen euro online jaaromzet haalt, maar nu wel succes boekt met thuisbezorgen. Over de afhaalpunten van Carrefour zijn geen cijfers bekend. De enige ‘pure player’ in België, Wink.be, moest eerder dit jaar de handdoek gooien.

 

Toch zien we in België een duidelijke toename van online-initiatieven, zowel bij grote retailers als kleinschalige spelers. Volgt de consument het groeiende aanbod? Op het RetailDetail Food Congress op 3 en 4 oktober brengen we een stand van zaken en presenteren we inspirerende cases. Naast de Europese voorloper Ocado zijn er onder meer presentaties van Deliveroo, Smartmat, Deeleenkoe.be, eFarmz, eFoodbox/Etheclo, PostNL en Colruyt Group. Klik hier voor meer informatie en tickets.

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN