RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CoraE.LeclercMatchSmatch
  • Onderwerpen Overname
  • Geografie Luxemburg
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E. Leclerc neemt tot vijf jaar de tijd in Luxemburg

icon
Food21 december, 2023
Shutterstock.com

In de tweede helft van 2024 openen de eerste E. Leclerc-supermarkten in Luxemburg. Toch neemt de Franse retailer de tijd – drie tot vijf jaar – voor de volledige omschakeling van 27 winkels van de Louis Delhaize-groep.

Hongerige uitdager

Afgelopen zomer nam de Franse groep 27 winkels over van Cora, Match en Smatch in het Groothertogdom Luxemburg. Op 20 december bezocht topman Michel-Édouard Leclerc een zestal winkels, bij wijze van PR-moment. E. Leclerc is internationaal gezien een kleine speler, maar wel een hongerige, zegt de CEO aan de Luxemburgse krant Paperjam. “We zijn ervan overtuigd dat we een goed model hebben en dat we het verder kunnen ontwikkelen”, klinkt het.

Hij zegt wel dat de transformatie tijd zal kosten: allen al om de kassasystemen om te schakelen, zijn zes maanden nodig. De eerste Leclerc-winkels verschijnen dus voor de tweede helft van 2024 in het straatbeeld. Voor de volledige uitrol rekent de groep zelfs op drie à vijf jaar.

Proef met buurtwinkels

Leclerc wil zich vooral positioneren als prijsvechter, met de harddiscounters als concurrenten. De groep onderscheidt zich tegenover hen met een breder assortiment en als goedkoopste in non-food. Net zoals in Frankrijk worden de winkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Aan de managementstructuur en het personeelsbestand zou voorlopig echter niks veranderen. Ook het lokale assortiment blijft behouden.

Voor E. Leclerc vormen de buurtwinkels van Smatch bovendien een proeftuin: de groep heeft nog geen Express-winkels en geeft toe het buurtformaat nog niet helemaal te beheersen. Die winkels blijven dan ook gewoon Smatch heten en dienen als laboratorium, mogelijk ook voor de Franse thuismarkt.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food21 mei, 2025
    Crisp boekte stevig verlies in 2023

    De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.

  • icon
    Food21 mei, 2025
    Greenyard in het rood

    Ondanks een stijgende omzet eindigde Greenyard zijn boekjaar in de rode cijfers. De marges staan onder druk en de kosten stijgen in een onzekere macro-economische context.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN