RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Eco-Score breekt nog sneller door dan Nutri-Score” (Veerle Poppe, Colruyt Group)

icon
Food2 september, 2021

Na de pandemie komt de klimaatproblematiek weer helemaal op de voorgrond. Consumenten zijn vragende partij voor een helder en eenvoudig milieulabel. “We zien een sneeuwbaleffect”, zegt Colruyt Group.

 

Stap voor stap

In maart lanceerde Colruyt Group als eerste in België de Eco-Score, een keuzewijzer die shoppers helpt om vlot milieuvriendelijk te winkelen. Dankzij de vijf labels van A (groen) tot E (rood) krijgen shoppers in één oogopslag informatie over de ecologische impact van een product. Net zoals bij de intussen bekende Nutri-Score dus. Beide scores passen in het ‘Stap voor Stap’-programma waarmee Colruyt Group consumenten wil helpen bewust duurzamer te consumeren.

 

De retailer is al jaren bezig met projecten rond de ecologische voetafdruk van producten, vertelt duurzaamheidsstrateeg Veerle Poppe. Een pilootproject in samenwerking met de Vlaamse overheid leidde bijvoorbeeld tot een optimalisering van de huismerkluiers in 2017: “Dankzij het gebruik van een superabsorberende stof in plaats van houtpulp, konden we tegelijk een verbeterde kwaliteit en een lagere ecologische voetafdruk bereiken. Doordat die luiers dunner zijn, sparen we op jaarbasis 400 ton CO2 uit. Indrukwekkend wat ecodesign kan opleveren!”

 

“The time is now”

Maar om voor elk product een heel specifieke levenscyclusanalyse (Life Cycle Assessment of LCA, red.) te berekenen, moet je snel rond tienduizend euro rekenen, en dan ook nog eens een termijn een aantal maanden. “En dat voor een productportfolio van 6.000 eigen merkproducten… Dat was eigenlijk geen optie. Begin januari werd de Eco-Score door een onafhankelijk Frans collectief gelanceerd. Die vertrekt vanuit een database met gemiddelde footprintscores en voegt er extra’s aan toe: plus- en minpunten voor aspecten als labels, origine, biodiversiteit, circulaire verpakking… Het concept zit goed in elkaar, is sterk onderbouwd en heeft Europees potentieel net zoals de Nutri-Score dat had, dus waarom het warm water opnieuw uitvinden?”

 

De Eco-Score werd in Frankrijk gelanceerd op 7 januari, Colruyt Group volgde al op 10 maart in België. De retailer wil hier het leiderschap claimen: “Wij hebben de geloofwaardigheid, we zijn een retailer met duurzaamheid in het DNA. Het is ook iets waar onze CEO Jef Colruyt echt achter staat. En de consument is vandaag klaar: die wil ontzorgd worden en is vragende partij voor een eenduidige, betrouwbare navigator, die hem toelaat om snel en vlot milieuvriendelijke keuzes te maken. We hebben de pandemie gehad – die is nu redelijk onder controle – en je ziet meteen terug die shift naar de klimaatproblematiek. Denk aan de recente bosbranden, de overstromingen… het komt heel dichtbij, veel dichter dan ooit te voren. The time is now. We hebben tien jaar nagedacht en getest, nu moeten we springen.”

 

Keep it simple

Uit onderzoek van Colruyt Group in samenwerking met KU Leuven blijkt dat klanten wel degelijk vragende partij zijn om een scoringssysteem te hebben dat gelijkaardig is aan de Nutri-Score met zijn vijf kleuren en vijf letters. “Ik ben als marketeer voorstander van het KISS-principe: keep it simple. Je mag het niet te ingewikkeld maken: mensen staan maar vier seconden voor dat winkelrek. In die korte tijdsspanne kiezen ze het product, kijken ze naar de prijs, de kwaliteit, denken ze misschien ook nog aan de gezondheid. Dan pas volgt ecologie. Als we willen communiceren, moeten we dat zo helder en zichtbaar mogelijk doen op zoveel mogelijk producten, over de categorieën heen.”

 

Ongeveer de helft van de consumenten is geïnteresseerd – de klanten van Bio-Planet logischerwijs het meest van al – en marktonderzoek toont aan dat dit in stijgende lijn gaat.

 

200 ecolabels

“Het is ongelooflijk hoe snel dingen aan het gaan zijn, we zien een sneeuwbaleffect”, zegt Veerle Poppe. “Zes maand na de start zien we dat twee andere grote retailers besloten hebben om ook mee te doen, en niet de minsten. Lidl gaf de aanzet vanuit het hoofdkantoor in Duitsland, met intussen ook testen in België, Nederland en binnenkort Schotland. Carrefour lanceerde de score in Frankrijk en brengt ze binnenkort ook naar België. Dus je ziet hetzelfde gebeuren als met de Nutri-Score, maar dan nog sneller.”

 

Er hangt iets in de lucht, denkt ze. “We hopen dat veel andere retailers en FMCG-bedrijven zullen volgen. Vandaag tellen we meer dan 200 ecolabels in Europa. Ik weet zelf ook niet waar die allemaal voor staan… Het is te veel en te ingewikkeld. We hopen dat er een meer gestandaardiseerde manier komt om die impact te berekenen en te communiceren. In Frankrijk wil men zelfs naar verplichte labelling op de voorkant van de verpakking tegen 2026.”

 

Werken aan transparantie

Waar staat Colruyt Group momenteel met de Eco-Score? “We voorzien op kortere tijd ons volledig Boni-assortiment te voorzien van de Eco-Score vooraan op de verpakking. Dat willen we in minder dan twee jaar rondkrijgen. Nu zitten we aan ongeveer dertig producten. De score zit ook in de SmartWithFood ap, de Xtra app, de MyColruyt app en op de websites van Colruyt en Bio-Planet.”

 

Het is belangrijk dat het label zichtbaar is op het moment dat mensen hun aankoopbeslissing nemen: in de winkel, online en liefst zo breed mogelijk over veel categorieën. “Onze volgende stap is midden oktober: dan zullen we meer A-merken gaan scoren. We hebben vandaag al de scores voor meer dan 2000 A-merkproducten van Bio-Planet, nu gaan we ook de A-merken van Colruyt beoordelen. Ook werken we aan nog meer transparantie over de opbouw van die scores, voor consumenten die meer willen weten.”

 

Afspraak op 16 september

Hoe de consument naar de Eco-Score kijkt, en welke ambities Colruyt Group hiermee heeft, daarover vertelt Veerle Poppe meer op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op donderdag 16 september in Antwerpen. Op dat marketingcongres voor de retailbranche zullen onder andere ook sprekers van Zeeman, Mars Food, C&A, Foodmaker, Oats Day Long en Dobbi het podium betreden.

 

Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food13 augustus, 2025
    Danone lanceert innovatie voor gebruikers van afslankmedicatie

    In de VS heeft Danone een drinkbare yoghurt gelanceerd die speciaal is ontwikkeld voor mensen die gewicht willen verliezen met behulp van GLP-1 afslankmedicijnen zoals Ozempic en Wegovy.

  • icon
    Food13 augustus, 2025
    Duitse versterking voor inkoopalliantie Carrefour en Coopérative U

    RTG International, een samenwerkingsverband van Duitse retailers als Tegut, Globus en Rossmann, sluit zich aan bij Concordis, de inkoopalliantie die recent werd opgericht door Carrefour en Coopérative U.

  • icon
    Food13 augustus, 2025
    Aardappelpionier CêlaVíta is failliet

    Een goed jaar nadat McCain de Nederlandse producent van koelverse aardappelspecialiteiten CêlaVíta verkocht aan een investeringsfonds, is het bedrijf failliet. Of er een doorstart komt, in niet duidelijk.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN