RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Emté 3.0 geopend in Dieren

icon
Food11 november, 2015

Speciaalzaak met prijzen van een supermarkt

De aanpassingen die Sligro heeft gedaan in de ontwikkeling van Emté 3.0 zijn naar eigen zeggen dusdanig groot, dat er in Dieren vandaag een volledig nieuwe supermarktformule van start is gegaan. Niettemin staat er nog steeds Emté op de winkelpui. Dus zonder ‘3.0’, maar wel met een vernieuwd logo, dat strakker en eigentijdser is dan het oude geelgroene logo.

Emté 3.0 positioneert zich als ‘De lekkerste supermarkt van Nederland’ en doet er alles aan om beleving en inspiratie rondom goed en lekker eten te bieden. “Een supermarkt met de kwaliteit van een speciaalzaak en de prijzen van een supermarkt”, staat in het persbericht. Om het prijsniveau te bewaken verlaagt Emté duizend artikelen blijvend in prijs, en zal het elke week 70 prijspromoties doen.

 

Emté 3.0 is volgens Sligro Food Group “(…) ook een supermarkt die schaalbaar is naar de omvang van alle locaties waar Emté nu gevestigd is, en die geen oppervlakten van 3000 vierkante meter of meer nodig heeft.” Dit laatste is een belangrijk kenmerk, want vergelijkbare formules, zoals de Foodmarkt die Jumbo in Breda en Amsterdam exploiteert en de AH XL in Eindhoven, hebben zeker 2500 vierkante meter nodig om tot hun recht te komen. Zo niet Emté 3.0, die in Dieren de klanten voor de dagelijkse maaltijd wil inspireren op een metrage van bijna 1300 vierkante meter. Daarmee zit Emté veel meer op de gemiddelde winkelgrootte en kan de pilotwinkel bij gebleken succes snel worden uitgerold.

 

Assortiment moet verrassen en inspireren

De ingrijpende aanpassingen die Sligro bij de Emté in Dieren heeft gedaan, betreffen in eerste instantie het assortiment. Met 13.000 items is het aanbod bij Emté 3.0 ongeveer even groot als voorheen, maar de samenstelling van het assortiment is volgens Sligro helemaal veranderd. Elk artikel is kritisch beoordeeld op onderscheidend vermogen. Onvoldoende oderscheidende items, of artikelen waarvoor genoeg alternatieven bestaan, zijn gesaneerd en vervangen door “verrassende kwaliteitsproducten”, stelt Sligro.

 

“Vooral het versassortiment heeft een stevige impuls gekregen in verrassing en inspiratie”, want daar is het Emté 3.0 om te doen: vers krijgt de nadruk en op de winkelvloer wordt gekookt. Daarmee sluit Emté 3.0 aan op de trend die ook bij andere vernieuwde formules te zien is. In ‘De Keuken van Emté’ bereiden medewerkers verse salades, maaltijden en desserts. De kaasafdeling is uitgebreid met een groot aantal buitenlandse kazen, afkomstig uit het grote assortiment van de culinaire zusterformule Sligro, en ook op de vleeswarenafdeling heeft Emté een veel ruimer en diverser aanbod gekregen.

 

Emté Online volgt later

Emté 3.0 is dan wel helemaal anders, de vernieuwing blijft vooralsnog beperkt tot de fysieke winkel. Online volgt in een later stadium. “Een webshop is uiterst functioneel, terwijl de nieuwe Emté helemaal aan het andere einde van het spectrum zit”, zegt Sligro-topman Koen Slippens. “We willen met dee winkel de klanten inspireren. Online volgt zeker als vervolgstap.”

 

“Dat ontwikkelen we vanuit ons loyaliteitssysteem Fijnproevers, waarvoor we nu een nieuw IT-platform hebben. Daarbij hoort een app die op basis van eerdere bestellingen persoonlijke boodschappenlijstjes kan genereren, en dan is het nog maar een kleine stap naar online bestellen en ophalen.”

 

Hoe en wanneer Emté online zal oppakken is nu nog ongewis. Eerst krijgt de fysieke formule alle aandacht. Naast de nieuwe winkel in Dieren, zal Emté de 3.0-formule ook nog op twee andere locaties gaan testen (in Uden en Nieuwegein). De evaluatie van de nieuwe formule volgt in het voorjaar van 2016. Wellicht dat tegen die tijd meer bekend zal zijn over de online ambities van Emté.

 

Klik hier voor een volledige fotoreportage over Emté 3.0.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Na het succes van de eerste editie breit Delhaize een vervolg aan het foodfestival Wonderfood Adventure: de wintereditie in november brengt opnieuw een reis door vier themawerelden, van koelkast tot moestuin.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN