RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Emté 3.0: "Wij positioneren ons op prijs en service, maar vooral op lekker"

icon
Food11 november, 2015

 

Emté voegt criterium ‘lekker’ aan prijs en service toe

Het is een winkel waarin vers volop de ruimte krijgt in lage, overzichtelijke stellingen. Daarvoor moeten de droge kruidenierswaren wel enorm inschikken, want op 1300 m² moet je nu eenmaal keuzes maken. En die keuze is ondubbelzinnig voor vers. “We hebben veel in dkw gesaneerd”, zegt Slippens. “We hadden 64 soorten wc-papier! Dat is toch van de gekke? Denk je dat daarvoor de mensen naar de winkel komen?”

 

“Ook in kantoorartikelen, panty’s of brede en diepe assortimenten was- en reinigingsmiddelen hebben we rigoureuze keuzes gemaakt”, voegt Kees Kiestra, operationeel directeur bij Emté, hieraan toe. “Veel non-food is verdwenen. Daarvoor in de plaats hebben we assortiment toegevoegd op basis van de vraag of de klant dit lekker vindt. Het positioneren van supermarkten tussen de polen prijs en service volstaat niet meer. Emté voegt daar het criterium ‘lekker’ aan toe.”

 

Supermarkt = thuisconsumptie

Zodat ze de klanten die op zoek zijn naar inspiratie ook kunnen adviseren, is het personeel tijdens de twee weken dat de winkel is verbouwd intensief getraind. “We hebben niet meer mensen in dienst dan voor de verbouwing”, zegt Kiestra. “Het is hetzelfde team dat nu ook in de winkel staat.”

Dat is een heel verschil met bijvoorbeeld Jumbo Foodmarkt, waar juist veel personeel is toegevoegd – met name in de keukens, waar veel koks voor de klanten koken. “Wij doen dat niet”, zegt Slippens. “Emté is en blijft een supermarkt met een mooi assortiment aan vooral verse voeding voor thuisconsumptie.” Hoogstens is de voeding ‘ready to heat’, maar ter plaatse opeten is er niet bij.

 

Zo ziet de nieuwe Emté-supermarkt eruit:

overzicht
Lage stellingen met verse producten in combinatie met een ingetogen grijze plavuizen vloer, maken Emté tot een overzichtelijke winkel.

 

kaas
De kaasafdeling telt vele nieuwe specialiteiten afkomstig van Sligro. De afdeling heeft een eigen houten vloer en staat onder de houten plafondbalken die doorlopen tot en met de wijnafdeling. Ook hier de tegeltjes die terugkomen in de wandstellingen met verse voeding.

 

bakkerij
Vanaf het deegstuk wordt in de bakkerij diverse soorten kleinbrood en ambachtelijke broden dagelijks vers gebakken. Emté garandeert vers brood tot sluitingstijd.

 

keuken
In de keuken bereiden medewerkers verse maaltijdsalades, desserts en pizza’s. Voor thuisverbruik. Emté 3.0 is een supermarkt en biedt geen voeding voor directe consumptie aan.

 

agf gekoeld
Gekoelde groenten en fruit staan gepresenteerd in een opvallende wandstelling met tegeltjes die de presentatie een vers en ambachtelijke uitstraling geven.

 

agf1
Een breed assortiment snackgroenten met uitgebreide uitleg.

 

agf2
Houten bekisting geeft de fruitafdeling een authentiek karakter.

 

agf kwaliteit en prijs
Ook op de groente- en fruitafdeling gaan kwaliteit en prijs hand in hand.

 

kopstelling
Ondiepe kopstelling op de dkw-afdeling. Daar is het woekeren met de ruimte, opdat vers in de rest van de winkels de ruimte kan krijgen.

 

wijn en plafond
Vanaf de kaasafdeling lopen zowel de houten vloer als het plafond met houten balken door tot en met de wijnpresentatie.

 

vis
Verse vis van Smit Vis. Emté heeft verse vis op ijs overwogen, maar het is toch voorverpakt geworden, omdat de verse vis volgens Emté zo veel beter zijn kwaliteit behoudt.

 

olijfolie
Service-artikel voor foodies: olijfolie van 20 euro per fles. “Dit zal bepaald geen snelloper zijn, maar het is toch mooi om het in deze winkel aan te bieden”, zegt CEO Koen Slippens.

 

sligro assortiment burgers dv
Diepvriesvlees van hoge kwaliteit, stelt operationeel directeur Kees Kiestra. “De leverancier heeft grootverpakkingen van Sligro exclusief voor Emté omverpakt in kleinere eenheden.”

 

kwaliteit en prijs
Emté wil zowel service als lage prijzen bieden. Beide komen nadrukkelijk terug in de winkelcommunicatie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN