RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ex-manager Westwing start online versmarkt Crisp

icon
Food15 november, 2018

Tom Peeters, tot voor kort actief bij Westwing, heeft vandaag versmarkt Crisp boven de doopvont gehouden. De nieuwe online versmarkt start met een assortiment van 1200 producten die rechtstreeks worden ingekocht bij lokale handelaren.

 

Vers en lokaal

In tegenstelling tot concurrent Picnic wil Peeters geen online supermarkt uitbouwen waar alles te koop is: Crisp begint met een aanbod van 1200 verse producten, die direct ingekocht worden bij 200 lokale bakkers, vissers en kaasmakers. “Een krat Amstelbier zal je bij ons niet vinden”, zegt Peeters op sprout.nl, “wel dingen die je normaal gesproken bij de groenteboer, bakker of zaterdagmarkt vindt. We proberen direct vanaf de bron te leveren. Dat heeft twee voordelen: het is verser, en je hebt minder schakels die impact hebben op je winstmarge.”

 

Op termijn wil hij wel naar enkele duizenden producten evolueren, zodat er voor elke categorie meerdere opties zijn. “Ons voordeel is daarbij dat we ook kromme komkommers kunnen aanbieden, of inspelen op een groter of kleiner aanbod van vis of aardbeien. Je krijgt een veel effectievere koppeling van vraag en aanbod.”

 

Duurzaam

Voor het project haalden Peeters en zijn drie medeoprichters een startkapitaal van drie miljoen euro op. Het geld komt niet van institutionele investeerders, maar van mensen die in het plan geloven. Het bedrag volstaat om een goede app te bouwen en met een team van dertig mensen van start te gaan: “We combineren de app met een slimme achterkant die de voorraad inzichtelijk maakt, zodat producten niet allemaal op voorraad hoeven te zijn wanneer je iets bestelt. Daardoor zitten we in, tegenstelling tot gewone supermarkten, niet op een grote berging derving. Ik kan een vol ‘schap’ laten zien in de app, zonder dat er een vis hoeft te liggen.”

 

Crisp wil ook maatschappelijk iets betekenen: Over elke schakel wordt nagedacht om de ecologische voetafdruk te beperken, zegt Peeters. Omdat vele producten gekoeld moeten aankomen, ontwikkelde het bedrijf een nieuwe doos met een recycleerbaar koelelement op basis van zetmeel. Vermits de producten lokaal worden aangekocht, leggen ze gemiddeld ook minder afstand af: “Doordat we digitaal zijn kunnen we mensen meer vertellen en meer met de seizoenen mee laten eten. Een normale supermarkt moet altijd elk product op voorraad hebben”, besluit Peeters.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN