RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europees veroveringsplan Foodmaker start in Antwerpen

icon
Food13 december, 2018

Met de opening van een winkel volgens nieuw concept op de Antwerpse Meir test Foodmaker het potentieel in grote winkelstraten. Bovendien kondigt CEO Lieven Vanlommel nieuwe akkoorden aan met Delhaize en Monoprix.

 

20 nieuwe Fresh Ateliers

Vanochtend opende de gezonde gemaksketen een 500 m² grote vestiging in de drukste winkelstraat van België. Met dit nieuwe concept test het bedrijf een ‘high street-strategie’ die op termijn de poort moet openzetten naar alle grote Europese winkelsteden. “We nemen een risico, gezien de hoge huurprijzen op dergelijke locaties. We hebben heel hoge volumes nodig omdat we lage prijzen hanteren, maar volgens onze berekeningen moet het lukken. En dan wordt een groeistrategie in Europa makkelijker, met een duidelijke focus op de belangrijkste winkelsteden en -straten”, zegt Lieven Vanlommel.

 

Foodmaker wil in 2019 de omzet verdubbelen. De ondernemer bereikte zopas een akkoord met supermarktketen Delhaize, voor de opening van twintig Fresh Ateliers volgend jaar, bovenop de vijf vestigingen die dit jaar opengingen. “Dat is meer dan we hadden verwacht. Het is een fijne samenwerking die ons toelaat om het bereik van ons merk te verbreden en onze volumes te verhogen, wat nodig is om op een rendabele manier kwaliteitsproducten te kunnen maken.” Bovendien gaat Foodmaker in Frankrijk een gelijkaardig concept testen bij Monoprix, dat al saladbars van het Belgische bedrijf uitrolt in zijn winkels. De eerste mini-Foodmaker ‘to go’ (de naam ligt nog niet vast) opent in maart of april en de Franse keten biedt uitzicht op een twintigtal vestigingen.

 

Oase van rust

In de Antwerpse vestiging ligt de nadruk op beleving: het restaurant wil een oase van groen zijn, waar mensen in een jachtige wereld even tot rust kunnen komen. Op de eerste verdieping is er een aantrekkelijke verbruiksruimte met veel groen, goede wifi en een mooi zicht op de Meir. “We brengen gezonde voeding op een plek waar je het niet meteen verwacht, want het foodaanbod op de Meir wordt toch gedomineerd door hamburgers en dergelijke”, aldus Vanlommel. “Omdat we hier op een breed publiek mikken, brengen we gezonde versies van klassieke en populaire recepten.”

 

Bij de inkom is er een ‘to go’ corner voor gehaaste shoppers, met voorverpakte broodjes, wraps en salades en een sappenbar. Verderop bevindt zich de grote saladbar met koude gerechten en daarachter een toonbank met een wisselend aanbod warme bereidingen waarin seizoensgroenten een hoofdrol krijgen. In de broodjes- en wrapbar kunnen klanten een broodje naar wens laten samenstellen. Taco’s en burrito’s verschijnen in het assortiment, naast gezonde croques op basis van speltbrood, met veel groenten. Nieuw is ook een dessertenbar met suikervrije en veganistische opties. In de zaak zal Foodmaker ook opleidingen en kooklessen organiseren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN