RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodsector worstelt met ‘de vergeten consument'

icon
Food12 september, 2018

Merken en retailers hebben het moeilijk om consumenten te bedienen met een andere culturele achtergrond, zegt Rachid Lamrabat (Tiqah). Maar toch: “De beweging naar verandering komt stilaan op gang.”

 

Voorzichtigjes

Werken de klassieke retailers en producenten niet voor alle consumenten?

“Neen. De relatie tot voeding verschilt erg tussen consumentengroepen onderling, afhankelijk van hun culturele achtergrond. Daar kun je vandaag niet naast kijken, en toch rijzen er bij die groepen veel vragen waarop geen antwoorden komen. Als strategisch onderzoeksbureau wil Tiqah bedrijven adviseren over hoe ze daarmee kunnen omgaan.”

 

Zijn er ook voorbeelden van hoe het wél kan, of is het huilen met de pet op?

“Ik verwijs graag naar Colruyt, die toch wel hun best doen. Ze doen moeite, zoals mag blijken uit hun lancering in april van een veertigtal etnische producten. We zien een beweging naar verandering, maar die is nog summier en voorzichtig. Kijk naar de terughoudendheid om halalvlees duidelijk aan te bieden, uit schrik voor de polemiek rond verdoofd versus onverdoofd slachten. Ik wil dus zeker niet zeggen dat er niets verandert, want dat zou niet kloppen.”

 

Research als basis

Moeten we uw activiteit dan zien als een soort van businessconsultancy?

“Het is ruimer dan dat: we begeleiden ook de strategische uitwerking. Een groot stuk van wat wij doen, is onderzoek: input vergaren om de problematiek in kaart te brengen. Zo volgen we sinds maart een panel huishoudens op, waarin mensen hun aankopen en uitgaven bijhouden, die wij vervolgens analyseren. Dat soort informatie delen we dus met onze klanten. Meten is weten, dat is ons startpunt. Iedereen weet immers wel dat die doelgroep er is, maar niemand heeft gerichte informatie, laat staan gepaste oplossingen.”

 

Wat heeft u ertoe gebracht om uw ‘roeping’ als het ware daarin te zoeken?

“Heel simpel: ik ben ermee begonnen omdat ik zelf gelijkaardige noden had als vele anderen, die niet bediend worden, wat ik als frustrerend ervoer. Waarom moeten wij een heel weekend opofferen om van winkel naar winkel te lopen om onze aankopen te doen, terwijl de meeste andere consumenten op hun wenken bediend worden? Wij moeten alles zelf prepareren.”

 

Doelgroep bedienen

Bedrijven weten niet hoe ze eraan moeten beginnen, is dat het dan vooral?

“Inderdaad. Er zijn mensen nodig die kennis hebben van de materie. Wij zijn een jong bedrijf, dat nog maar vijf jaar geleden van start ging, maar niemand is er al langer mee bezig. Firma’s exporteren nochtans naar culturen waarover we het hier hebben, maar hebben toch de kennis niet in huis, en dus hebben ze niet de tools om er strategieën en producten op af te stemmen.”

 

Ze lopen blijkbaar wat verloren in de materie, maar hebben ze oren naar?

“Ik wil zeker meegeven dat in de jaren dat wij nu bezig zijn, er heel wat beweging is geweest. Daar waar bedrijven in het begin weinig belang hechtten aan ons verhaal, hebben we vandaag al verschillende bedrijven begeleid in het ontwikkelen van nieuwe producten en merken, op maat van de doelgroep. Met babystapjes slagen we erin om de doelgroep te bedienen.”

 

Groeiend potentieel

Als de bedrijven die consument niet kennen, kunnen ze hem niet bedienen…

“Veel consumenten moeten een aantal producten die ze kopen, enkel in de microgolfoven steken, en… klaar! Voor typische gerechten van bepaalde culturen, specifieke ingrediënten en kruiden, moet je een reeks winkels aandoen, vooraleer je ze bij elkaar hebt. Het is bovendien emotioneel: je aangesproken voelen met bepaalde producten op bepaalde momenten.”

 

Het gaat nochtans om een groeiend marktpotentieel, zou je toch denken?

“Zeker! Er beweegt wel wat hier en daar, maar de markt blijft grotendeels openliggen. Ik heb zelf kinderen en wil het beste voor hen. Als ik aan retailers en producenten duidelijk kan maken wat dat zoal inhoudt – de verschillen en gelijkenissen met de standaard benadering – dan houden ze er misschien rekening mee. Toekomstgericht is dat de moeite waard.”

 

 

Op het RetailDetail Food Congress (03-04 oktober in Hal 7 van Brussels Expo) komt Rachid Lamrabat, die zichzelf een ’trust builder’ noemt, toelichting geven over hoe hij merken en retailers leert omgaan met de uiteenlopende leef- en eetgewoonten in onze samenleving. Hier vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN