RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg die omzet Heineken ‘verdubbelde’ nog 4 jaar langer CEO

icon
Food27 oktober, 2016

Als de aandeelhoudersvergadering het licht op groen zet ‑ en dat lijdt weinig twijfel ‑ blijft Jean-François Van Boxmeer vier jaar langer CEO van Heineken. Onder de Belg verdubbelde de omzet van het Nederlandse concern.

Architect van de overnamestrategie

De 55-jarige Jean-François Van Boxmeer nam de teugels van Heineken in 2005 in handen. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot het nummer twee wereldwijd (na het intussen ongenaakbare AB InBev) en verdubbelde de omzet in tien jaar tijd van 10,8 miljard naar 20,5 miljard euro.

 

Van Boxmeer is de architect van de overnamestrategie die Heineken groot heeft gemaakt: in 2008 nam hij Scottisch & Newcastle over en lijfde hij meteen het Belgische Alken-Maes in (Maes Pils, Affligem, Cristal, Grimbergen). Twee jaar later nam hij ook de Mexicaanse brouwer Femsa over, en nog eens twee jaar later verwierf hij de volledige controle over het Aziatische bierconcern Asia Pacific Breweries. Voldoende ‘adelbrieven’ dus om de Belg te vragen er nog eens vier jaar bij te doen.

 

54 miljoen hectoliter in derde kwartaal

Heineken heeft er overigens geen slecht derde kwartaal opzitten: de voorbije drie maanden ging de verkoop 2% omhoog tot 54 miljoen hectoliter. Kernmerk Heineken deed er zelfs 3,5% bij en is nu al goed voor 8,4 miljoen hectoliter. Ook de verkoop van kwaliteitsbieren doet beter dan het groepsgemiddelde. Regionaal gezien ging de verkoop er in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa er in volume met 3,6% op achteruit. Sterkste groeier is Azië, dat afklokt op een stijging van 15%.

 

Omzetcijfers maakte Heineken niet bekend. Wel liet de groep weten dat de nettowinst in de eerste negen maanden van dit jaar 1,2 miljard euro bedraagt. Een pak minder dan de 1,7 miljard van dezelfde periode vorig jaar, al is die daling zo goed als volledig toe te schrijven aan de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque in 2015. Die leverde Heineken destijds 379 miljoen euro op.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 juli, 2025
    Sterke Europese vraag redt de cijfers voor Coca-Cola

    Coca-Cola verkoopt minder frisdrank: economische onzekerheid weegt op het consumentenvertrouwen. Sterke cijfers in Europa compenseren de terugval elders. In de VS introduceert de fabrikant een variant met rietsuiker.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    Inkoopalliantie EMD (Colruyt, Superunie) versterkt zich in Polen

    European Marketing Distribution (EMD), de Europese inkoopalliantie waarbij onder andere Colruyt Group en Superunie zijn aangesloten, verwelkomt een reeks Poolse supermarkten als nieuwe leden.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    “Retailers zien verborgen kosten van voedselverspilling over het hoofd”

    Voedselverlies kost supermarkten wereldwijd elk jaar 90 miljard euro. Een halvering van die kosten zou de krappe winstmarges van foodretailers met meer dan 20% kunnen doen stijgen, stelt een nieuw rapport.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN