RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frankrijk blokkeert 5000 voedingsprijzen in strijd tegen “graaiflatie”

icon
Food1 september, 2023
Shutterstock.com

De Franse regering wil koste wat kost de prijsspiraal in de winkelrekken breken: de minister van Economie beschuldigt multinationals openlijk van “graaiflatie” en blokkeert de prijzen van liefst 5000 producten.

Een akkoord met de sector

De hardnekkig aanhoudende inflatie van voedingsproducten is voor Frans economieminister Bruno Le Maire een politiek thema van het allerhoogste belang. De voedingsinflatie vertraagt nu wel wat in het land, maar blijft met 11,1% in augustus nog altijd veel hoger dan het algemene inflatiecijfer van 4,8%.

Eerder dit jaar zette hij zowel supermarkten als voedingsfabrikanten al onder druk om de prijzen van essentiële producten weer te doen zakken in lijn met de daling van de grondstoffenprijzen. Nu gaat hij een stap verder: donderdag kwam hij tot een akkoord met foodretailers en fabrikanten over drie maatregelen die tot structureel lagere prijzen moeten leiden, melden Franse media.

Drie maatregelen

Ten eerste worden de jaarlijkse prijsonderhandelingen tussen fabrikanten en retailers vervroegd: ze zullen al vanaf september plaatsvinden in plaats van tussen december en maart. Die beslissing komt er op vraag van de supermarktketens, die de dalende productiekosten zo snel mogelijk willen kunnen doorrekenen aan consumenten. Dat zou nu al kunnen vanaf januari.

Tweede maatregel: 5000 producten, zowat een kwart van het gemiddelde supermarktaanbod, mogen in 2024 niet meer in prijs bewegen, tenzij omlaag. Dat is nog eens drie keer meer dan de 1500 referenties waarover tot nu toe een akkoord bestond. De exacte lijst wordt de komende weken door retailers en fabrikanten samengesteld.

Tot slot zullen retailers de door fabrikanten toegekende prijsverlagingen “verplicht en onmiddellijk” moeten doorrekenen in de winkelrekken en ze dus niet uitstellen om hun marges te verbeteren. De Franse concurrentiewaakhond zal de nodige controles uitvoeren om de uitvoering van die twee laatste maatregelen te garanderen.

Beschuldigingen

Opmerkelijk is dat de minister enkele buitenlandse multinationals ervan beschuldigde dat ze hun deel niet hebben gedaan in de strijd tegen de inflatie. Concreet noemde hij PepsiCo, Nestlé en Unilever. Goede leerlingen volgens hem zijn pastamerk Barilla en olieproducent Avril. Eerder deze week had ook Carrefour-topman Alexandre Bompard uitgehaald naar Procter & Gamble, Henkel en Unilever omdat ze hun marges zouden vergroten op de kap van de consument.

Ook in België, waar de voedingsprijzen nog een stuk hoger liggen dan bij de zuiderburen, heeft minister van Economie Pierre-Yves Dermagne al gedreigd om de namen bekend te maken van bedrijven die de dalende grondstoffenkosten niet doorrekenen. Zo ver is het nog niet gekomen, wel heeft hij het Prijzenobservatorium gevraagd om de supermarktprijzen maandelijks te monitoren en abnormale evoluties te melden aan de Belgische Mededingingsautoriteit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN