RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller (Ahold Delhaize) over The Future of Food: “Financieringsvraagstuk wordt cruciaal voor succesvolle transformatie”

icon
Food9 december, 2021

Coauteurs Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey lieten hun boek The Future of Food vooraf lezen door Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en vroegen hem om een reactie. Het is van groot belang dat we de complexiteit van deze problematiek goed onder ogen zien, benadrukt hij.

 

Transformatie kost geld

“In de voedseltransformatieketen zijn de uitdagingen groot, op uiteenlopende vlakken: denk aan klimaat, voedselzekerheid, ecosystemen, afval, sociale verhoudingen… Daarom is het van belang dat we de gehele keten beschouwen, in al zijn aspecten, van boer tot consument. Dat is ook een voorwaarde om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.”

 

“Daarbij mogen we de economische realiteit niet uit het oog verliezen. Transformatie kost geld. Wie gaat dat betalen? Iedereen in de keten wil ook geld verdienen: de boer, de fabrikant, de retailer… Er spelen concurrentieverhoudingen en we mogen de koopkracht van de consument niet uit het oog verliezen. Transformatie kan daarom alleen succesvol zijn zodra een aantal elementen als pre-competitief worden gezien: de financiering van klimaatinspanningen, stimuli voor regeneratieve landbouw…”

 

Gelijk speelveld creëren

“Financiering en ondersteuning zullen cruciaal zijn om de transitie naar een duurzamer voedselsysteem van boer tot consument mogelijk te maken. De rol die de overheid hier kan spelen, ligt in het creëren van een gelijk speelveld. De Europese Green Deal met zijn ‘Farm to Fork’-strategie geeft een goede aanzet om een beweging op gang te brengen, al kan men ook kritische vragen stellen bij bepaalde keuzes.”

 

“Er ligt een grote taak om de consument bewust te maken en het vertrouwen te herstellen. De voedingssector zal met een overtuigend plan van aanpak moeten komen, open en eerlijk communiceren, zich een betrouwbare partner tonen. We kunnen consumptiekeuzes begeleiden, maar niet voorschrijven. Daarbij zie ik een belangrijke rol weggelegd voor een standaardisering van informatie, met nutritionele etikettering (de Nutri-Score, Guiding Stars… ) en wellicht later ook klimaatetikettering.”

 

Omnichannel-supermarkt is blijver

“Klimaatthema’s en natuurdilemma’s zijn urgent: we moeten streven naar een (netto) nulgroei van broeikasgassen, naar een herstel van de biodiversiteit, naar gezonde bodems… Technologie en digitalisering gaan ons daarbij helpen. Schaalvergroting en technologische ontwikkelingen zullen hand in hand gaan met authenticiteit en natuurlijkheid. Vervangers voor dierlijke proteïnen zijn belangrijk om het klimaat zo veel mogelijk te doen herstellen. Ik denk wel dat omnichannel-supermarkten voor het grootste deel van de consumentenmarkt het belangrijkste aankoopkanaal zullen blijven.”

 

“De Covid-crisis heeft een aantal zaken versterkt qua bewustzijn. Mensen zijn meer thuis gaan koken, en kregen zo ook meer respect voor voeding en productie. Convenience werd nog belangrijker, gezondheid kwam hoger op de agenda, net als aandacht voor het klimaat.”

 

Slotvraag: wat hoopt Frans Muller tegen 2030 op zijn bord te vinden? “Als we goed zorgen voor duurzame visbestanden, kijk ik in 2030 uit naar een lekkere zeetong, tarbot of griet op mijn bord.”

 

The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector wordt uitgegeven door Lannoo Campus in België en Van Duuren Management in Nederland. Er is inmiddels ook een Engelstalige versie. Verkrijgbaar in de betere boekhandel en voor grotere volumes te bestellen via deze link.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN