RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven E.Leclerc
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse marktleider stopt nu helemaal met papieren folders

icon
Food31 augustus, 2023
Shutterstock.com

Vanaf 1 september verstuurt de Franse hypermarktketen E.Leclerc geen papieren folders meer. De winkel wordt het belangrijkste medium voor de retailer, die het nochtans moet hebben van sterke prijscommunicatie.

Naar de winkel

Met de drastische beslissing bespaart E.Leclerc jaarlijks wel 50.000 ton papier en miljoenen euro’s aan druk- en verzendingskosten, schrijft LSA. Goed voor het milieu én voor de financiële balans dus (zeker na de inflatie van de papierprijzen), maar de beslissing houdt ook risico’s in. De hypermarktketen, die met 734 vestigingen marktleider is in Frankrijk, dankt zijn succes immers aan agressieve communicatie over lage prijzen en diepe promoties. Die vinden (potentiële) klanten voortaan niet meer in hun brievenbus.

De operatie werd gedurende maanden zorgvuldig voorbereid, met lokale testprojecten en vormingstrajecten voor de winkeluitbaters – allemaal zelfstandige ondernemers. De retailer vervangt papier door digitale communicatie en moedigt klanten aan om de app Mon Leclerc te downloaden. Winkels gaan nadrukkelijker adverteren op sociale media en in de lokale pers. Wie écht nog een papieren folder in handen wil krijgen, moet naar de winkel komen, waar nog een beperkte oplage ligt uitgestald op displays. In die winkels doet E.Leclerc er alles aan om de promoties zo opvallend mogelijk in de verf te zetten.

Concurrenten wachten af

E.Leclerc is wel de grootste, maar niet de eerste Franse supermarktketen die de bedeling van de papieren folder stopzet – dat was Cora, begin dit jaar. Dat de concurrenten met argusogen kijken naar de impact van de beslissing van de marktleider, laat zich raden. Lidl heeft alvast aangekondigd dat het in Frankrijk niet zal stoppen met het verzenden van folders, en Aldi gaat de oplage zelfs verhogen. Mogelijk redeneren ze dat hun folder meer impact kan hebben als die van hun grootste rivaal niet langer in de bus valt.

Ook in België bekijken foodretailers hoe ze de huis-aan-huis distributie van papieren folders kunnen afbouwen of efficiënter maken. Bio-Planet, de biologische keten van Colruyt Group, is er al helemaal mee gestopt. Lidl heeft de papieren folder geschrapt in vier grote steden die samen 10% van de oplage vertegenwoordigen. Carrefour verdeelt geen folders meer in Brussel en Antwerpen. Delhaize, ten slotte, heeft de oplage van zijn papieren folder begin dit jaar met de helft verminderd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food29 juli, 2025
    Aldi groeit in Spanje met 60% op vijf jaar

    Aldi is de snelste groeier op de Spaanse foodmarkt: de discounter opende er de afgelopen vijf jaar 168 nieuwe winkels, waardoor de winkeloppervlakte er sinds 2020 al met 60% toenam. Ook dit jaar staan er tientallen openingen op de planning.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    Minder Belgische grensshoppers naar Frankrijk en Nederland

    Door een verhoogde taks op suikerhoudende dranken is Frankrijk een minder aantrekkelijke bestemming geworden voor voedingsaankopen. Ook de populariteit van Nederland zakt. Wel doen nu meer Belgen hun boodschappen in Luxemburg en Duitsland.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    [Analyse] Waarom “witte producten” falen in de strijd tegen harddiscounters

    Met het afbouwen of inkrimpen van hun goedkoopste huismerken volgen Delhaize en Colruyt Group een internationale trend: eersteprijsmerken hebben jammerlijk gefaald in de strijd tegen harddiscounters als Aldi en Lidl.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN