RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ray & Jules
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gert Linthout
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gert Linthout (Ray & Jules): “Onze klanten veranderen de koffiesector”

icon
Food15 november, 2023

De wereldwijde koffiebusiness fundamenteel veranderen, dat is het doel van Ray & Jules. Want wist je dat het roosteren van voedingsproducten zoals koffie drie keer energie-efficiënter kan en dus vele malen beter voor de planeet? Op de RetailDetail Night deelt de Belgische scale-up zijn disruptieve verhaal.

Koffie op zonne-energie

Achter de duurzame koffie van Ray & Jules (Ray = zonnestraal, Jules = energie-eenheid Joule) schuilt een hoogtechnologisch verhaal, dat ontstond toen ondernemer Koen Bosmans met cleantech-bedrijf CEE een drie keer energie-efficiëntere manier ontwikkelde om voeding te roosteren. Van koffiebonen tot mout, cacao en noten: het huidige productieproces op gas stoot jaarlijks miljoenen ton CO2 uit. Het zijn echte energievreters, terwijl het bedrijf van Bosmans een systeem van continue branding op zonne-energie bedacht.

Ook al had iedereen de mond vol van CO2-uitstoot verminderen en compenseren, om de eeuwenoude processen te veranderen bleek nog weinig openheid bij grote koffiespelers. De ondernemer besloot dan maar het roer in eigen handen te nemen en gewoon te laten zien hoe het anders kan: hij bouwde een prototype en lanceerde zijn eigen koffiemerk.

Verplichte coronaswitch

Als je duurzame koffie wil, stoot je weliswaar algauw op de rest van de toeleveringsketen. Net zoals Tony’s Chocolonely besefte dat eerlijke verloning en “slaafvrije” chocolade alleen kan door rechtstreeks met de producenten samen te werken, werkte ook Ray & Jules een coöperatief model uit.

“De cacao- en koffie-industrie zijn erg vergelijkbaar”, vertelt Gert Linthout, CMO van Ray & Jules, die de keten van koffiebes tot koffiemok transparanter wil maken door directe samenwerking met de coöperaties in het zuiden, ondersteund door technologie gebaseerd op blockchain. “Om duurzame verandering te brengen, moet je al aan de basis ondersteuning bieden aan de landbouwers. Concrete samenwerking is belangrijk.”

Na de lancering van Ray & Jules in 2019 stootte het piepjonge merk op nog iets heel anders: de coronapandemie. Tot dan toe had de start-up zich op de B2B-markt gericht, met koffie voor kantoren. Toen die hele markt in één klap wegviel, zag het bedrijf zich genoodzaakt volledig van koers te veranderen. Aan de lockdown-keukentafel besloot Ray & Jules om te gaan voor een direct-to-consumermodel met versgeroosterde koffie via een eigen e-commercekanaal. Het duurzaam en ecologisch verwenmomentje voor mensen thuis bleek een schot in de roos.

Hele grote nieuwe klant

Vandaag is het merk opnieuw aanwezig op de kantoormarkt, vooral omdat de klanten erop aandrongen. “Klanten wilden ons zelf op hun werkplek introduceren om onze koffie ook op kantoor te kunnen drinken. Dat is fantastisch, want voor ons zijn koffieliefhebbers niet gewoon klanten maar changemakers. Als we ons doel willen bereiken om de koffiebusiness te veranderen, is dat precies wat we nodig hebben.”

En de grote producenten, stellen die zich al meer open? “Absoluut. De interesse in de roostertechnologie op industriële schaal groeit snel. Onze focus ligt nu op internationale expansie en partnerships. Begin december – wie weet zelfs op de RetailDetail Night – kondigen we een hele grote nieuwe samenwerking aan, die iedereen van zijn stoel zal blazen”, glundert Linthout.

Er hangt op de RetailDetail Night alvast gegarandeerd liefde in de lucht, want Linthout deelt er het podium met zijn levens- én zakenpartner Jona Mukabalisa, de oprichtster van tweedehandsgeboortelijsten Mic Mac Minuscule.

Naast ‘gamechangers’ zoals Ray & Jules en Mic Mac Minuscule tref je op de RetailDetail Night ook kleppers als Albert Heijn (CEO Marit van Egmond), Hubo (Erwin Van Osta) en vele anderen aan.

Klik hier voor de laatste tickets voor de RetailDetail Night.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN