RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ray & Jules
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gert Linthout
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gert Linthout (Ray & Jules): “Onze klanten veranderen de koffiesector”

icon
Food15 november, 2023

De wereldwijde koffiebusiness fundamenteel veranderen, dat is het doel van Ray & Jules. Want wist je dat het roosteren van voedingsproducten zoals koffie drie keer energie-efficiënter kan en dus vele malen beter voor de planeet? Op de RetailDetail Night deelt de Belgische scale-up zijn disruptieve verhaal.

Koffie op zonne-energie

Achter de duurzame koffie van Ray & Jules (Ray = zonnestraal, Jules = energie-eenheid Joule) schuilt een hoogtechnologisch verhaal, dat ontstond toen ondernemer Koen Bosmans met cleantech-bedrijf CEE een drie keer energie-efficiëntere manier ontwikkelde om voeding te roosteren. Van koffiebonen tot mout, cacao en noten: het huidige productieproces op gas stoot jaarlijks miljoenen ton CO2 uit. Het zijn echte energievreters, terwijl het bedrijf van Bosmans een systeem van continue branding op zonne-energie bedacht.

Ook al had iedereen de mond vol van CO2-uitstoot verminderen en compenseren, om de eeuwenoude processen te veranderen bleek nog weinig openheid bij grote koffiespelers. De ondernemer besloot dan maar het roer in eigen handen te nemen en gewoon te laten zien hoe het anders kan: hij bouwde een prototype en lanceerde zijn eigen koffiemerk.

Verplichte coronaswitch

Als je duurzame koffie wil, stoot je weliswaar algauw op de rest van de toeleveringsketen. Net zoals Tony’s Chocolonely besefte dat eerlijke verloning en “slaafvrije” chocolade alleen kan door rechtstreeks met de producenten samen te werken, werkte ook Ray & Jules een coöperatief model uit.

“De cacao- en koffie-industrie zijn erg vergelijkbaar”, vertelt Gert Linthout, CMO van Ray & Jules, die de keten van koffiebes tot koffiemok transparanter wil maken door directe samenwerking met de coöperaties in het zuiden, ondersteund door technologie gebaseerd op blockchain. “Om duurzame verandering te brengen, moet je al aan de basis ondersteuning bieden aan de landbouwers. Concrete samenwerking is belangrijk.”

Na de lancering van Ray & Jules in 2019 stootte het piepjonge merk op nog iets heel anders: de coronapandemie. Tot dan toe had de start-up zich op de B2B-markt gericht, met koffie voor kantoren. Toen die hele markt in één klap wegviel, zag het bedrijf zich genoodzaakt volledig van koers te veranderen. Aan de lockdown-keukentafel besloot Ray & Jules om te gaan voor een direct-to-consumermodel met versgeroosterde koffie via een eigen e-commercekanaal. Het duurzaam en ecologisch verwenmomentje voor mensen thuis bleek een schot in de roos.

Hele grote nieuwe klant

Vandaag is het merk opnieuw aanwezig op de kantoormarkt, vooral omdat de klanten erop aandrongen. “Klanten wilden ons zelf op hun werkplek introduceren om onze koffie ook op kantoor te kunnen drinken. Dat is fantastisch, want voor ons zijn koffieliefhebbers niet gewoon klanten maar changemakers. Als we ons doel willen bereiken om de koffiebusiness te veranderen, is dat precies wat we nodig hebben.”

En de grote producenten, stellen die zich al meer open? “Absoluut. De interesse in de roostertechnologie op industriële schaal groeit snel. Onze focus ligt nu op internationale expansie en partnerships. Begin december – wie weet zelfs op de RetailDetail Night – kondigen we een hele grote nieuwe samenwerking aan, die iedereen van zijn stoel zal blazen”, glundert Linthout.

Er hangt op de RetailDetail Night alvast gegarandeerd liefde in de lucht, want Linthout deelt er het podium met zijn levens- én zakenpartner Jona Mukabalisa, de oprichtster van tweedehandsgeboortelijsten Mic Mac Minuscule.

Naast ‘gamechangers’ zoals Ray & Jules en Mic Mac Minuscule tref je op de RetailDetail Night ook kleppers als Albert Heijn (CEO Marit van Egmond), Hubo (Erwin Van Osta) en vele anderen aan.

Klik hier voor de laatste tickets voor de RetailDetail Night.
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN