RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Greenyard
  • Onderwerpen innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard werkt aan nieuwe vleesvervangers

icon
Food16 augustus, 2024

Nadat groenten- en fruitspecialist Greenyard een opmerkelijke zijstap nam met de overname van twee ijsjesfabrikanten, wil het bedrijf nu ook vleesvervangers op de markt brengen. “Wij gaan het anders aanpakken.”

Hogere winstmarges

Greenyard, huisleverancier van groenten en fruit aan grote retailers als Albert Heijn, Carrefour, Delhaize, Rewe en Tesco, wil sterker focussen op producten met een hogere winstmarge. Dat zegt Francis Kint, die sinds begin dit jaar CEO van de groep is, in een interview met De Tijd. Het bedrijf, dat groeide uit een champignonkwekerij, is naast verse groenten en fruit ook actief in diepvries en conserven en kijkt nu naar nieuwe categorieën.

De ietwat verrassende recente overnames van de Italiaanse ijsjesproducent Gigi en het Belgische Crème de la Crème zijn daarvan een mooie illustratie: ze passen in die strategie om te diversifiëren naar margerijke producten. “Grote omzetten levert het nog niet, maar ijs kan een substantieel deel worden van onze bottomline”, aldus de topman.

“Vleesvervangers zijn slecht aangepakt”

Omdat de groep al actief is in diepvries, brengt de diversificatie weinig bijkomende logistieke kosten met zich mee. De ijsjes passen volgens Kint ook in het gezonde verhaal van Greenyard: de producten van het merk Gigi zijn plantaardig, bevatten meer dan 60% fruit en groenten en zijn rijk aan vezels.

Grote overnames plant de CEO niet, wel wil hij de activiteiten van Greenyard nog uitbreiden naar nieuwe categorieën. Het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van vleesvervangers. “Maar niet op de manier zoals ze vandaag al bestaan. Klassieke vleesvervangers zijn op een slechte manier aangepakt. Het zijn overbewerkte producten. Wij gaan het anders aanpakken”, aldus de topman, die hoge verwachtingen koestert. Over enkele maanden al belooft hij er meer over te vertellen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN