RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh blijft groeien, maar winstmarge onder druk

icon
Food2 november, 2021

Hoewel maaltijdboxbezorger HelloFresh de omzet in het voorbije kwartaal opnieuw flink zag toenemen, viel de winstgevendheid sterk terug, als gevolg van grote investeringen en stijgende kosten. 

 

Meer klanten, meer bestellingen

De opbrengsten stegen in de afgelopen drie maanden met bijna 46% tot 1,4 miljard euro. HelloFresh verwerkte 27,6 miljoen bestellingen, ruim 41% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het aantal actieve klanten groeide van 5 miljoen naar 6,9 miljoen.

 

De maaltijdpakketbezorger blijft intussen investeren in de verhoging van de productiecapaciteit en de uitbreiding naar nieuwe markten. In juli ging het bedrijf van start in Noorwegen en sinds oktober is HelloFresh eveneens actief in Italië. De overname van YouFoodz, de grootste producent van kant-en-klaarmaaltijden in Australië, is volledig afgerond en onlangs nam HelloFresh bovendien een belang van 10% in zijn Russische branchegenoot Chefmarket.

 

“Met al die investeringen behouden we de focus op onze omzetdoelstelling van 10 miljard euro op middellange termijn en zijn we goed op weg om de toonaangevende wereldwijde speler in ‘food solutions’ te worden”, zegt Dominik Richter, mede-oprichter en CEO van HelloFresh.

 

Kosten nemen toe

De grote investeringen wogen wel op de winstgevendheid van het bedrijf. De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) daalde met ruim 30% tot 79,8 miljoen euro. De aebitda-marge kromp van 11,8% naar 5,6%. Naast de hoge investeringskosten speelden de terugkeer naar een ‘normaler zomerseizoen’ en in mindere mate een zekere vorm van inflatie in bepaalde kostencategorieën daarin een rol, stelt HelloFresh.

 

Voor heel 2021 verwacht het bedrijf nu een omzetgroei van 57 tot 62%. Tot nu toe rekende HelloFresh op een toename van 45 à 55%. De winstverwachting blijft overanderd: de aebitda-marge zou moeten uitkomen tussen 8,25 en 10,25%.

 

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN