RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ray & Jules
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het buitenland wenkt voor Ray & Jules

icon
Food20 augustus, 2024
  • Gert Linthout, Ray&Jules © Bataljon

De op zonne-energie geroosterde kwaliteitskoffie van Ray & Jules is vers, duurzaam en uit eerlijke handel. Na een jaar van ingrijpende veranderingen staat de scale-up nu voor een stevige stroomversnelling: volgt een Amerikaanse doorbraak?

Capaciteit uitgebreid

Ray & Jules is een koffiemerk dat een hoger doel dient: de wereldwijde koffie-industrie fundamenteel verduurzamen. Het niet zo geheime wapen achter het merk is een revolutionaire technologie om koffiebonen traag en energie-efficiënt te roosteren op zonne-energie. “Met het merk richten we ons tot de consument, met onze technologie op de industrie”, zegt CMO Gert Linthout.

Het afgelopen jaar schakelde de Belgische scale-up een flink aantal versnellingen hoger, vertelt hij aan RetailDetail. Zo heeft Ray & Jules fors geïnvesteerd in zijn koffiebranderij: “Met onze pilootinstallatie uit 2019 zijn we doorgegroeid naar een kleine honderd ton en 25.000 klanten per jaar, maar daarmee liepen we tegen onze technische limieten aan. Nu hebben we de capaciteit met een factor vijftien uitgebreid. Hiermee willen we klaar zijn voor groei in België en expansie naar het buitenland: Nederland, Duitsland, de Balkan en de Scandinavische landen. Ook willen we capaciteit vrijhouden voor tests van grotere business-to-business spelers.”

Gesprekken in de VS

Het merk introduceerde composteerbare koffiecapsules, een product waar duidelijk vraag naar was: “We merken dat mensen vaak verschillende types toestellen in huis hebben. De eerste kopers van die capsules waren bestaande klanten die nu meer kopen.” Daarnaast lanceerde Ray & Jules een vernieuwde webshop: “Die zit nu op een professioneel Shopify-platform voor een betere online-ervaring. Dat stelt ons in staat om stappen te zetten met abonnementen en getrouwheidsprogramma’s. Het platform is bovendien makkelijk internationaal schaalbaar.”

CEE, het cleantech-bedrijf naast Ray & Jules, kon een contract afsluiten met Beyers Koffie, de branderij die goed is voor één derde van het Belgische koffievolume. “Dat nieuws had een enorme impact: we zijn nu in gesprek met de helft van de top tien koffiespelers wereldwijd! We onderhandelen bovendien met een grote speler in Noord-Amerika, die ons koffiemerk ginds wil lanceren en onze technologie wil gebruiken. Tegen november zouden die onderhandelingen kunnen landen.” Je zou kunnen stellen dat het nu wel erg snel gaat, maar dat is relatief, vindt Linthout: “Ja, het versnelt, maar we zijn hiermee al sinds 2013 bezig. Bovendien zien we intussen het klimaat ook snel opwarmen…”

Brede doelgroep

Wie is de consument? “Daar hebben we onderzoek naar gedaan. Uiteraard bereikten we initieel een deel “donkergroene” consumenten. Dat vinden we belangrijk: zij stellen pertinente vragen en houden ons scherp, ze zorgen dat we steeds blijven innoveren. Maar we bereiken daarnaast een bredere groep van bewuste consumenten die willen investeren in koffie. We zien vier segmenten: jongere bewuste consumenten, tussen 25 en 30 jaar oud; ook jonge ouders, vaak actief in het onderwijs of de zorg; koffieliefhebbers – maar geen snobs – die zich de betere koffie kunnen permitteren; en jonge grootouders die iets terug willen doen voor hun kleinkinderen.”

Ray & Jules ligt voorlopig niet in speciaalzaken of supermarkten: “We blijven focussen op e-commerce in de Benelux, ook al tonen verschillende offlinespelers interesse om een partnership aan te gaan. We sluiten fysieke retail op termijn niet uit, maar we zien zeker de komende twee jaar nog veel groeipotentieel online op onze thuismarkt. En steeds meer organisaties kiezen ook voor onze koffie op kantoor.”

Het belang van gemak

Online biedt voor een merk als Ray & Jules verschillende voordelen: “We kunnen een directe klantrelatie ontwikkelen met onze doelgroep, die sterk betrokken is en ambassadeurschap opneemt. We hebben de sterkte van een artisanale rooster op de schaal van een e-commercespeler. Ons versverhaal zouden we in de supermarkt moeten opgeven: we kunnen in België en Nederland versgeroosterd leveren binnen de twee à drie dagen, dat is in een fysieke context onmogelijk.”

Het nieuwe webplatform laat de koffiebrander bovendien toe om sterker in te zetten op abonnementen en klantentrouw. “Onze doelgroep waardeert gemak. Onze grootste vijand is aandacht: wie vergat zijn koffie tijdig te bestellen, haalt toch weer een pak uit de supermarkt. We willen vermijden dat we gemotiveerde klanten verliezen door een gebrek aan convenience.”

Hoe Ray & Jules bouwt aan een duurzame koffiemarkt, welke groeipaden het merk bewandelt en wat er te gebeuren staat in de VS? Gert Linthout vertelt er meer over op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 19 september in Antwerpen. Ook sprekers van Carrefour, LolaLiza, Promojagers, Standaard Boekhandel en Tout Bien betreden die dag het podium. Tickets voor de Retail Marketing Day bestel je via de link hieronder.

Klik hier voor info en tickets
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN