RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Certisys
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe duurzame labels de toekomst van uw bedrijf veiligstellen

icon
Food17 maart, 2023
  • Franck Brasseur, Certisys

(Publireportage) Duurzame labels zijn relevanter dan ooit, ziet Certisys, de expert die bedrijven begeleidt bij het certificeren van hun duurzame initiatieven. Ook het bio-label zal aan belang winnen: biologische landbouw biedt immers een antwoord op de problemen van de massaproductiemethoden en met name de stikstofproblematiek.

Bio, fairtrade, ecologisch

“Bijdragen aan een duurzamer wereld, dat is onze missie”, zegt Franck Brasseur, die general manager is van Certisys sinds de overname bijna twee jaar geleden door z’n Franse sectorgenoot Ecocert, een internationale groep met een honderdtal afdelingen wereldwijd. Certisys, een officieel erkend controle- en certificatieorgaan, is actief in België, Nederland en Luxemburg vanuit drie Belgische sites: in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

“We zijn begonnen in de jaren 80, toen de biologische sector nog in de kinderschoenen stond. Toen verklaarden de mensen ons gek! Maar we hebben onze sterke filosofie behouden: we staan dicht bij onze klanten, met een duurzaam engagement voor het behoud van de biodiversiteit.” De pionier van de biologische landbouw breidt het dienstenpakket steeds verder uit: naast de officiële bio-certificatie staat Certisys ook in voor het certificeren van onder andere eerlijke en duurzame handel, ecologische schoonmaak- en verzorgingsproducten, veiligheid van de voedselketen en privé-lastenboeken.

Werken aan bekendheid van labels

Certisys certificeert bekende en minder bekende labels als Biogarantie, Ecogarantie, Demeter, Cosmos, Rainforest Alliance, MSC en Vegaplan. “We begeleiden klanten bij elke etappe van het certificatietraject,”, zegt Brasseur. Dat doet de expert voor alle types van bedrijven: van landbouwers over verwerkers en producenten tot importeurs en retailers. “We kijken erop toe dat de certificatie zin heeft, voor de consument maar ook voor de producent. We willen niet weten van greenwashing.”

Certificering helpt bedrijven om vlotter toegang te krijgen tot binnen- en buitenlandse markten. Inkopers van supermarktketens als Carrefour of Delhaize bijvoorbeeld, moeten rekening houden met lastenboeken die steeds striktere vereisten stellen op het vlak van ecologische en sociale nomen, om het assortiment in lijn te brengen met de ESG-ambities van hun bedrijf en met de regels die de EU oplegt. Labels als Ecogarantie of Rainforest Alliance bieden die garanties. De sector heeft er dan ook alle belang bij om die labels bekender te maken.

Duurzame detergenten en cosmetica

Hoe evolueert de vraag naar biologische en duurzame labels? Na een sterke groei tijdens de pandemie, kent bio nu een lichte terugval gezien de economische context, ziet Franck Brasseur. “Toch ondervinden biologische producten minder inflatie dan traditionele producten. Bio-producenten doen een aanzienlijke inspanning om de prijzen onder controle te houden, terwijl sommige merken en enseignes hun prijzen sterker doen stijgen dan het gemiddelde van de markt. Vandaag zijn sommige bioproducten daardoor relatief goedkoper dan sommige conventionele producten.”

Intussen groeit de vraag naar duurzame certificering voor detergenten en cosmetica bijzonder sterk: met meer dan 15% gemiddeld. Steeds meer fabrikanten willen hun milieu-impact beperken en kiezen voor productietechnieken die minder verbruiken en meer rekening houden met de natuur. “We gaan dat verder zien stijgen. Op termijn, als de context weer verbetert, zal ook bio weer opveren, daar ben ik zeker van.”

Bio als uitweg in stikstofdossier

De uitdagingen op het vlak van klimaat en biodiversiteit zijn immers zo groot, dat bio eigenlijk de enige uitweg biedt. “Kijk naar de stikstofdiscussie in Vlaanderen. Welke landbouwmodel willen we verdedigen? De Vlaamse regering neemt ondersteuningsmaatregelen voor landbouwers, maar die verplaatsen enkel het probleem in de tijd en ze lossen het probleem ten gronde niet op, namelijk de uitstoot van stikstof die niet meer onder controle is. Bio biedt een antwoord: het is een duurzaam en houdbaar model dat milieubehoud en landbouw verzoent. Het is de enige standaard die breed gekend en verdedigd is, en die onze milieuproblemen zal oplossen.”

De steeds strengere eisen van EU over duurzaamheid zullen duurzame labels een duwtje in de rug geven. Ook consumenten zijn steeds meer bezorgd over wat ze kopen. De grootdistributie wordt verweten dat ze sterke druk zetten op hun kleinere leveranciers. Modespelers kunnen niet langer ongestraft goedkope T-shirts laten maken door kinderen in Bangladesh.

Geëngageerde medewerkers

Bedrijven zien dat certificatie een methode is om hun duurzame praktijken te bevorderen en de toekomst van hun activiteiten te verzekeren. Neem het voorbeeld van de dioxinecrisis in België: één acteur gedroeg zich fout, de hele sector werd met de vinger gewezen en leed onder de gevolgen.”

Duurzame certificaties zijn dan ook meer dan ooit relevant. Het thema leeft, ziet Franck Brasseur: “Wij ondervinden geen moeite om geëngageerde medewerkers aan te werven. Zij herkennen zich in de waarden die door het hele bedrijf gedragen worden. We geloven in ons vak en in onze toegevoegde waarde voor de samenleving: op een onafhankelijke, transparante en coherente manier helpen we bedrijven om duurzame praktijken aan te nemen.”

Meer weten over de duurzame certificeringen aangeboden door Certisys? Klik hier om Certisys te contacteren
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN