RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Vinetiq de ingedommelde wijnsector wakker schudt

icon
Food19 november, 2018

Als omnichannel wijndistributeur met een eigen Belgische wijngaard in Puurs gaat Vinetiq voor een baanbrekende aanpak. CEO Pieter Raeymaekers ziet het niet grootschalig, maar is wel ambitieus. 

 

‘On the edge’

Is de wijnsector in België inderdaad ingedommeld? “De actoren in de Belgische wijnmarkt – historisch gezien invoerders die zowel B2B als B2C verkopen, soms met een webshop – gaan redelijk klassiek tewerk, er is weinig innovatie of animo. Door ons op verschillende vlakken te differentiëren, willen wij daar met Vinetiq verandering en schwung in brengen. Daarbij is ons leidmotief: cool things happen on the edge.”

 

Dat leidmotief wil Pieter even toelichten: “Als iets moeilijk wordt, als men onder druk komt of stress ervaart, kan dat het beste in iemand of iets naar boven halen. Zo ook bij de wijndruif: ‘cool climate’-wijnen – uit regio’s als Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland, of de Elzas, de Beaujolais of de Bourgogne, maar ook van de op hoogte gelegen Etna-streek – zijn veelal lichter, eleganter, frisser, met een lager alcoholgehalte en gastronomisch interessant.”

 

‘Right on target’

‘Cool climate’-wijn als niche? “Een van de differentiërende elementen in onze innovatieve benadering is inderdaad onze productfocus op ‘cool climate’-wijnen, die bij de sommeliers in opmars zijn. Het is evenwel niet de enige manier om ons te onderscheiden. Naast distributie leggen we ons immers ook toe op wijnproductie, waarbij we zelf in een ‘cool climate’-gebied actief zijn. We weten dus waarover we het hebben.”

 

Zijn de wijnliefhebbers daar klaar voor? “De gastronomische sector reageert alleszins positief: men vindt dat we ‘right on target’ zitten, zo leren we uit de reacties. We willen ons product overigens ondersteunen met evenementen rond foodpairing en belevingsaspecten, om op die manier bij de mensen enthousiasme te wekken voor onze producten. Dit is misschien niet het gemakkelijkste businessmodel, maar het is uniek en onderscheidend.”

 

Omnichannel mix

De moeilijke weg, net zoals wat u zei over ‘on the edge’: prikkelen en uitdagen om het beste naar boven te brengen? “Precies. We zetten daarbij breed in, met een differentiërende focus qua producten, maar ook door zowel fysiek als digitaal aanwezig te zijn, zoals de consument van vandaag dat verwacht. Voor zo’n ‘slimme’ combinatie moet je van heel wat markten thuis zijn, maar daar zit ‘m juist de uitdaging én de fulfilment.”

 

Hoe uit zich die fysieke aanwezigheid in die omnichannel benadering? “In september 2019 zullen we een eerste echt grote oogst hebben op ons domein van zo’n vier hectaren bij Puurs, Valke Vleug, en tegen die tijd willen we daar een eigenzinnige klassieke wijnhoeve hebben staan, waar we mensen die van wijn houden allerlei belevingsaspecten (foodpairing, muziek, cultuur…) rond Vinetiq en Valke Vleug willen aanbieden, aangevuld met online expertise en klantgericht advies, met name inzake wijnkeuze in functie van consumptiemomenten.”

 

 

Pieter Raeymaekers van Vinetiq spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Sacha Buyck (bol.com), Dado Van Peteghem (Duval Union), Gino Van Ossel, (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN