Prijsverhogingen voor koffie en chocolade deden de omzet van Nestlé de afgelopen zes maanden stijgen (exclusief wisselkoerseffecten), maar de winstgevendheid stond licht onder druk. Het bedrijf verhoogt de marketinginvesteringen en houdt zijn merkenportefeuille tegen het licht.
Marges onder druk
Nestlé rapporteert voor de eerste jaarhelft een omzetdaling met 1,8% naar 44,2 miljard Zwitserse frank (47 miljard euro), een gevolg van negatieve wisselkoerseffecten door de sterke frank. De autonome groei bedroeg 2,9%, voornamelijk als gevolg van prijsverhogingen voor onder andere Nespresso en KitKat. De volumes stegen met slechts 0,2%.
Hoge grondstofprijzen voor koffie en cacao, gestegen marketinguitgaven en ongunstige wisselkoerseffecten zetten de marges onder druk. De bedrijfswinst daalde met 7% naar 7,29 miljard frank en de nettowinst daalde met 10% naar 5,07 miljard frank.
Investeren in categoriegroei
CEO Laurent Freixe kondigt verdere prijsverhogingen aan voor bepaalde producten in individuele markten, maar geeft aan dat het bedrijf de meeste prijsverhogingen al in de eerste jaarhelft doorvoerde. Ook de marketinginvesteringen gaan verder omhoog: “Waar we investeren om de categoriegroei te versnellen, groeien we vier keer sneller dan de groep.”
In de tak vitaminen, mineralen en supplementen is Nestlé gestart met een strategische evaluatie van ondermaats presterende mainstream- en value-merken, waaronder Nature’s Bounty, Osteo Bi-Flex, en Puritan’s Pride, die mogelijk worden afgestoten.


