RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCrispRedefine Meat
  • Onderwerpen duurzaamheidinnovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Plantaardig vlees voor carnivoren: Redefine Meat stapt naar de retail

icon
Food29 november, 2023
Redefine Meat

Redefine Meat, producent van plantaardige producten voor vleeseters, zet de stap van de horeca naar de retail: in de Benelux is het merk voortaan verkrijgbaar bij Crisp en Albert Heijn online. “We gaan de koe verslaan”, zegt topman Edwin Bark.

Goedgekeurd door sterrenchefs

“New meat”, of nieuw-vlees: zo noemt Redefine Meat de plantaardige vleesvervangers die het in zijn fabriek in Best (bij Eindhoven) fabriceert met behulp van geavanceerde technologie, zoals 3D-printen. Het merk richt zich uitdrukkelijk op vleeseters met producten die qua smaak en textuur de vleesbeleving evenaren. “Uiteindelijk moet het zelfs beter worden dan vlees,” zegt Bark in een gesprek met RetailDetail.

Na een ontwikkelingsproces van meer dan drie jaar achtte Redefine Meat begin 2021 de producten goed genoeg om ermee naar het gastronomiekanaal te stappen. Het bedrijf gaat er prat op dat gereputeerde chefs – waaronder de Nederlandse sterrenchef Ron Blaauw – de producten goedkeuren en op de kaart zetten. “We zijn enorm gefocust op de kwaliteit: we hebben op moleculair niveau geanalyseerd wat vlees nu vlees maakt, en daar hebben we het plantaardig equivalent voor gezocht.”

Naar de retail

Na minder dan twee jaar worden de producten van Redefine Meat al geserveerd in meer dan 5.000 foodservicelocaties, maar nu is de tijd rijp voor een volgende stap: “We houden van vlees, maar de huidige vleesconsumptie is niet vol te houden en onze purpose is dat we het voedselsysteem willen repareren. Als je impact wil hebben, moet je de ambitie hebben om te groeien en daar te zijn waar vlees geconsumeerd wordt. We moeten dus ook in het retail- en het e-tailkanaal aanwezig zijn.”

In het Verenigd Koninkrijk is de producent een samenwerking aangegaan met onlinesuper Ocado, in de Benelux met Crisp. Sinds maandag kunnen ook klanten van Albert Heijn (online) zijn producten bestellen. “De eerste resultaten zijn bemoedigend.” In Zweden start een test met marktleider ICA: een nationale listing volgt begin 2024. Daarnaast is het bedrijf in gesprek met alle grote Europese supermarktketens, ook in Frankrijk en Duitsland.

Geen dip

De markt voor plantaardige vleesvervangers kende de afgelopen tijd een groeivertraging na een sterke groei tijdens de coronajaren. In de Verenigde Staten is er zelfs een kleine dip. “Alle landen volgen die s-curve. Dat is een gevolg van een flinke boost in het aanbod, waardoor veel mensen het gaan proberen. Maar helaas is de gemiddelde kwaliteit van plantaardig vlees vaak niet goed genoeg. Teleurgestelde consumenten zeggen het voort, en het duurt minstens een jaar voor ze terugkeren”, weet Redefine Meat uit marktonderzoek.

Toch zijn de vooruitzichten niet zo negatief als de mediaberichten doen uitschijnen: “Helaas hebben we maar één beursgenoteerd bedrijf als graadmeter voor de sector. Het gaat nochtans wél goed met Garden Gourmet en Impossible Foods, maar niemand schrijft erover. Dat negatief sentiment moeten we zien te kantelen. Wij gaan ervoor zorgen dat zowel de penetratie als de frequentie omhooggaat, dankzij een betere kwaliteit en een veelzijdig assortiment. Je kan de producten gebruiken in al je favoriete gerechten.” Het retailassortiment bestaat uit zes producten: Rundergehakt, Premium Burger, Lamskebab, Bratwurst, Pulled Pork en Pulled Beef.

Voor vleeseters

Vleesliefhebbers zijn de primaire doelgroep van Redefine Meat: “Wij denken echt vlees, terwijl andere merken zich eerder als veggie, duurzaam en groen profileren. Alles wat wij doen ademt vlees: de kleurcodes op de verpakking met zwart en rood, de afbeeldingen… Daarom noemen we dit ‘new meat’, als een nieuwe categorie. Vleeseters willen niet lastiggevallen worden met wat groen en duurzaam is: ze willen een zo simpel mogelijke overgang. Ze willen zich niet hoeven te schamen voor wat ze in hun winkelkarretje leggen. Wij houden van vlees, maar we denken wel dat het ook plantaardig kan zijn, en vriendelijk voor dier en planeet.”

In eerste instantie lanceert het merk een diepvriesassortiment exclusief online, pas begin volgend jaar volgt een koelvers assortiment in de winkelrekken. Diepvries heeft als voordeel dat het voedselverlies vermijdt en dat het geen bewaarmiddelen bevat, maar in de winkels is er een barrière: “Shoppers kopen hun vlees, vis of vleesvervanger meestal naast de groenten en fruit. Diepvriezers vind je pas aan het eind van de winkelroute, vlak voor de kassa’s. Mensen zijn niet gewend om daar hun proteïnen te kopen en dat gedrag verander je niet zomaar. Online heb je dat probleem niet: mensen zien een gerecht en klikken de ingrediëntenlijst aan. Dan is de plaatsing in het rayon geen issue.”

Oneerlijk speelveld

Vleesvervangers krijgen wel eens de kritiek dat ze schoolvoorbeelden zijn van ultrabewerkte voeding, maar Bark voelt zich niet aangesproken: “Onze producten zijn laag in zout en vet en bevatten geen cholesterol, terwijl ze een hoog eiwitgehalte hebben. Het zijn goede, volwaardige voedingsbronnen. Niemand stelt de vraag: wat zit er in ons vlees? Hoeveel pesticiden heeft die koe binnengekregen? Wij denken de koe te gaan verslaan: we verbeteren onze producten iedere zes of negen maanden, terwijl een koe of een lam niet meer innoveert.”

En de prijs? “We positioneren ons op het niveau van kwaliteitsvlees. Prijs mag geen barrière zijn. Als het lekker is, blijven mensen het kopen. De waarheid is dat er veel subsidie gaat naar vlees: in Nederland zo’n 800 miljoen euro per jaar, tegenover 17 miljoen ontwikkelingsgeld voor plantaardig vlees. Dat is een oneerlijk speelveld. Schaalvergroting gaat ons wel helpen. In die zin ben ik optimistisch.”

Of kweekvlees op termijn geen betere propositie kan worden voor de bewuste vleesliefhebber? “Het is interessant, maar we zijn hier om het voedselsysteem te repareren en dat is urgent. We denken niet dat je daar rustig nog vijf à tien jaar op kunt wachten. En zo lang zal het wel duren voordat kweekvlees geproduceerd kan worden tegen competitieve kosten en dat het de smaak en textuur heeft van echt vlees. Ik heb al eens mogen proeven en het viel me wat tegen, los van de extreme kostprijs. En vlees bevat cholesterol. Wij hebben een betere propositie.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN