RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupOkay
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Food Congress
  • Geografie België
  • Personen Christophe Dehandschutter
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] “Winkelen bij Okay: sneller en makkelijker dan e-commerce”

icon
Food1 juni, 2023

Meer dan twintig minuten zou een winkelbezoek aan Okay niet mogen duren, vindt directeur Christophe Dehandschutter. De buurtwinkelketen wil de steden veroveren en jongere klanten winnen voor Colruyt Group.

Scherpe keuzes

Sinds iets meer dan een jaar is Dehandschutter algemeen directeur bij Okay, de buurtwinkelketen van Colruyt Group die nu 163 vestigingen heeft in België. Hij kwam er aan het roer met een heldere missie: “Okay is een mooi enseigne en een goed merk, maar het vertoonde wat gebrek aan scherpte. Jef Colruyt gaf me de opdracht om dat vast te pakken. We hebben intussen duidelijke keuzes gemaakt, die we nu aan het implementeren zijn.”

Want foodretail is simpel, maar toch niet zo makkelijk, vindt Dehandschutter: “Foodretail is dozen verschuiven, eenvoudig gesteld. Maar hoe komt het dan dat niet alle foodretailers succesvol zijn? Wat is noodzakelijk om wél succesvol te zijn?” Focus is het geheim: je kan niet in alles de beste zijn, je moet excelleren op welgekozen vlakken en je daar aan houden, altijd en overal. Over die scherpe keuzes komt de topman meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, op 29 juni in Antwerpen. Hier lichten we al een tipje van de sluier.

Snelheid en gemak

In het geval van Okay draait alles om toegankelijkheid: “Snelheid en gemak, dat zijn de essentiële zaken voor Okay. We hebben de kleinste winkels van de markt, met als grote voordeel dat we letterlijk dicht bij onze klanten staan en shoppers snel binnen en buiten zijn. We hebben voor onszelf als doel gesteld dat we sneller moeten zijn dan e-commerce. Een winkeltrip bij Okay mag ten hoogste twintig minuten duren.”

Op die manier maakt Okay het leven simpel voor de klanten. Alle campagnes, communicaties en acties moeten daarover gaan, zegt de directeur. En als je andere boodschappen brengt , zoals laagste prijzen in de buurt of versheid van groenten en fruit, moeten ze altijd passen in het “easy” verhaal voor de klant. “We willen nooit meegaan met de waan van de dag. Elke crisis opnieuw roepen andere retailers plots dat ze ook goedkoop zijn. Dat werkt niet. Waar sta je écht voor? Je moet altijd hetzelfde verhaal vertellen, op dezelfde spijker blijven kloppen. Als deze consistente positionering dan overeenstemt met een belangrijke klantenbehoefte, bij Okay dus gemak en tijd, dan resoneert je merk bij de klant.”

Mikken op de jongere consument

Voor expansie mikt de buurtwinkelketen nu vooral op de steden. Daar zijn twee belangrijke redenen voor. “Eén: we zijn daar als groep nog te weinig aanwezig. Ons belangrijkste winkelconcept, Colruyt Laagste Prijzen, past nu eenmaal niet in stadscentra, en onze concurrenten hebben daar historisch een voorsprong. Walmart in de Verenigde Staten of E.Leclerc in Frankrijk staan voor exact dezelfde uitdaging. Met Okay kunnen we wél doorpakken in de steden.”

“Twee: we moeten de jonge consument zien te verleiden. Jongere consumenten komen niet meer vanzelf bij Colruyt uit. Vroeger was het logisch: als je ouders Colruytklanten waren, dan ging je mee boodschappen doen. Dat doen jongeren niet meer, en daardoor kennen ze Colruyt minder goed. Precies in de steden wonen en studeren veel jongere mensen. Wij willen er met onze kleine stadswinkels voor zorgen dat studenten Okay leren kennen.”

Buurtwinkels nog welkom

Okay opent gemiddeld een zestal winkels per jaar, met de ambitie om nog sneller te gaan. “In de steden gaat het om relatief kleine panden, die eerder makkelijk te vinden zijn. Er is plaats in het centrum van de steden door het verdwijnen van veel andere retail. En buurtwinkels zijn nog welkom en nodig in de steden, waar weer meer jonge mensen kiezen om te wonen. Veel gemeenten steigeren wanneer er een supermarkt wil bijkomen, er zijn er immers al redelijk wat. Maar in de steden is dat niet zo.”

Welke scherpe keuzes Okay nog zoal maakt? Daarover komt Christophe Dehandschutter meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op 29 juni in Antwerpen. Ook sprekers van Unilever, IKEA, Takeaway.com, ChefChain en Healthskouts betreden die dag het podium in een gevarieerd programma dat een must is voor elke foodprofessional.

Klik hier voor meer info en tickets
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN