RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onzichtbare restaurantketen Keatz haalt 12 miljoen euro op

icon
Food25 maart, 2019

De onzichtbare restaurants, zonder stoelen of tafels, van Keatz hebben een investering van liefst 12 miljoen euro binnengerijfd. Binnenkort komen ze met dat geld ook naar jouw buurt – al zal je ze nooit zien.

 

Acht keukens onder één dak

Het Duitse Keatz heeft vandaag al tien onzichtbare restaurants in steden zoals Berlijn, Amsterdam, Madrid, Barcelona en München: het zijn functionerende horecagelegenheden, maar je kan er geen tafeltje boeken en je kan er zelfs niet binnen. De zogeheten ‘cloud kitchens’ of virtuele restaurants werken immers alleen via maaltijdbezorgers, zoals Deliveroo en UberEats. Het zijn keukens, meer niet.

Een typische Keatz-keuken is tussen de 100 en 200 vierkante meter groot en levert maaltijden binnen een straal van een à twee kilometer. De maaltijden zijn er speciaal ontwikkeld voor transport en thuislevering en ook de verpakking is erop voorzien om het eten warm te houden, zelfs als het meer dan een kwartier onderweg is, legt medeoprichter Paul Gebhardt uit aan TechCrunch. 

De maaltijden die in de gedeelde keukens worden bereid, worden bovendien onder acht verschillende merknamen op de markt gebracht. Consumenten kunnen dus pakweg sushi en taco’s bij een schijnbaar ander restaurant op Takeaway bestellen, zonder te weten dat ze allebei naast elkaar in dezelfde keuken zijn klaargemaakt.

 

Maaltijden gemaakt voor thuislevering

Dankzij een kapitaalverhoging van 12 miljoen euro zal Keatz zijn ‘cloud kitchens’ nu naar meer steden en op meer locaties in Europa uitrollen. In totaal heeft Keatz al voor in totaal 19 miljoen euro aan investeerderskapitaal opgehaald. Dat de keukenoperator ook in de Benelux grootse ambities heeft, blijkt al duidelijk uit het feit dat er een vacature openstaat voor ‘managing director Benelux’. 

“Wij geloven dat het laatste onopgeloste deel van de levering van voedsel de bereiding van het voedsel zelf is”, vertelt Paul Gebhardt, medeoprichter van Keatz aan TechCrunch. “Klassieke restaurants hebben eenvoudigweg een ander bedrijfsmodel, waarbij alles draait om de ervaring en de locatie. Het eten is er bedoeld om onmiddellijk op te eten. Niemand ontwierp tot nu toe maaltijden met in het achterhoofd dat het nog 15 minuten op een Deliveroo-fiets moet, meestal ondersteboven in een tas”, klinkt het.

De ondernemer gelooft ook in een sterke automatisering van keukens in de toekomst: “Onze bestaande cloudkeukens zijn tegenwoordig al veel meer geautomatiseerd dan traditionele keukens, van wifi-aangesloten convectieovens tot een softwaregestuurd voedingssamenstellingsproces. Uiteindelijk is hoogwaardige voedselbereiding een on-demand productieprobleem: een klant bestelt een burrito op UberEats en verwacht 20 minuten later een warme maaltijd. Dat is een nogal technologische uitdaging die we proberen op te lossen.”
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN