RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags maaltijdbezorging
  • Bedrijven Deliveroo
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidWetgeving
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is vertrek Deliveroo een waarschuwing voor overheden overal?

icon
Food11 augustus, 2022

Het nakende vertrek van Deliveroo in Nederland weekt heel wat reacties los. Stopt het bedrijf niet vooral omdat het de koeriers binnenkort misschien in loondienst moet nemen? En is het vertrek goed of slecht nieuws?

Tegenvaller voor “king of convenience”

In Nederland reageren klanten verrast en geschrokken op het nieuws dat Deliveroo dit najaar het land verlaat. Spar zegt uit de lucht te vallen: “We lazen het vanmorgen in het nieuws”, aldus een woordvoerster tegenover ANP, en gaat met Deliveroo in gesprek. Onder de klanten zijn immers steeds meer retailers: sinds april werken zowel Albert Heijn als Spar samen met de maaltijdbezorger.

Voor Albert Heijn gaat het om een beperkte proef vanuit twee winkels in Amsterdam, en de supermarktketen werkt er ook met rivaal Thuisbezorgd.nl, maar Spar wilde met de hulp van Deliveroo “king of convenience” worden. Na een initiële test, bezorgen de koeriers nu binnen het halfuur boodschappen aan huis in zeven steden.

Misschien toch nog blijven

Bijzonder is evenwel dat Deliveroo de deur op een kier houdt om toch te blijven: in een mail naar klanten zegt het koeriersbedrijf nog niet zeker te zijn van zijn vertrek. De komende “consultatierondes” met stakeholders moeten uitsluitsel brengen. De boodschap van de directie dat de Nederlandse markt met 1% omzetaandeel te klein is om rendabel te worden en dat het sop de kolen niet waard is, lijkt nochtans weinig opening te laten.

Mogelijk hoopt Deliveroo met de vertrekdreiging alsnog druk te zetten op het Nederlandse gerecht en op de koeriers van het bedrijf. Vakbond FNV sleepte de maaltijdbezorger, net als Uber en andere platformbedrijven, vorig jaar voor de rechter omwille van het zelfstandigenstatuut waaronder de ‘riders’ rondfietsen. Net als in andere landen is dat statuut omstreden: gaat het wel om echte zelfstandigen, of is er sprake van schijnzelfstandigheid en zijn de koeriers eigenlijk werknemers – maar dan zonder de bijhorende sociale bescherming?

Vakbond is blij met vertrek

De rechtbank gaf de aanklagers gelijk en vond dat Deliveroo de koeriers als werknemers moet inschrijven. Het bezorgplatform ging echter in beroep: in december zal de zaak normaal gezien voor de Nederlandse Hoge Raad verschijnen. In juni sprak de advocaat-generaal weliswaar al een advies uit dat Deliveroo niet zint: volgens dat advies werken de koeriers inderdaad volgens een arbeidsovereenkomst. Door die niet te geven, komen platformwerkers zwakke sociaal-economische positie terecht, klinkt het.

De kans is groot dat de Hoge Raad het advies volgt, dus anticipeert het bezorgbedrijf mogelijk al op het verdict. Als Deliveroo de riders in dienst moet nemen, stijgen de kosten in Nederland aanzienlijk, en die zijn volgens het bedrijf nu al te hoog ten opzichte van de beperkte marktpositie. Wordt het vertrek teruggedraaid als de rechtszaak nu zou wegvallen? FNV laat alvast weten dat Deliveroo daar niet op moet rekenen. De vakbond vindt het zelfs positief dat het bezorgplatform stopt en gaat onverminderd door met procederen. De koeriers hebben nog recht op nabetalingen, meent FNV.

Hakt Europa de knoop door?

Internationaal dient het Nederlandse vertrek mogelijk ook als een waarschuwing voor andere landen, waar dezelfde discussies en rechtszaken lopen. In België is de situatie helemaal anders, hintte de Belgische topman al tegenover VRT NWS: de maaltijdbezorger breidde er dit jaar al naar nieuwe steden uit, nadat de Brusselse arbeidsrechtbank eind 2021 stelde dat de bezorgers wel degelijk zelfstandigen zijn. Al is het laatste woord ook hier nog niet gezegd: de arbeidsinspectie gaat in beroep tegen de uitspraak.

Europa moet op middellange termijn meer duidelijkheid brengen: de Europese Commissie heeft een richtlijn klaar die stelt dat platformwerkers automatisch werknemers zijn, tenzij de platformen kunnen bewijzen dat het werkelijk om zelfstandigen gaat. Ook moet er dan meer controle komen op hoe koeriers worden gecontroleerd en aangestuurd. Het voorstel moet evenwel nog voorbij de lidstaten en het Europees Parlement.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • maaltijdbezorging

Stopt Deliveroo in Nederland omdat het de koeriers misschien in loondienst moet nemen? En is het vertrek goed of slecht nieuws?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 februari, 2023
    30% supermarktbezoekers kiest bewust voor ongezond

    Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Carlsberg: bier wordt Europeanen te duur

    Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de brouwerijgroep.

  • icon
    Food8 februari, 2023
    Mondelez zet zich schrap voor miljoenenschikking

    Een antitrustonderzoek door de Europese Commissie dreigt Mondelez veel geld te gaan kosten: de zoetwarenfabrikant zet 300 miljoen euro opzij en geeft toe dat het uiteindelijke bedrag nog veel hoger zou kunnen uitkomen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN