RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo laat Gorillas leveren na bewogen jaar

icon
Food3 januari, 2022

Boodschappen van Jumbo binnen enkele minuten aan huis: het kan dankzij de nieuwe samenwerking met flitsbezorger Gorillas. Het partnership kadert in de e-commercedoelstellingen van Jumbo na een “bewogen jaar”.

 

Samen groeien met Gorillas

Jumbo gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas, die online bestelde boodschappen in grotere steden ‘instant’ zal bezorgen voor de supermarktketen. De strategische samenwerking gaat nog dit kwartaal van start in Nederland, daarna volgt Vlaanderen. Een groot deel van het Jumbo-assortiment, waaronder verschillende A-merken, Jumbo-huismerken en La Place-producten, zal zo al binnen enkele minuten worden bezorgd door koeriers van Gorillas.

 

Op dit moment is Gorillas actief in elf Nederlandse steden en twee Belgische steden, maar in 2022 breidt het Duitse bedrijf in beide landen verder uit. Ook samen: Jumbo en Gorillas zien naar eigen zeggen kansen om gezamenlijk klantproposities uit te werken, marketingactiviteiten te bundelen en mogelijk zelfs samen nieuwe locaties te verkennen.

 

Het partnership ligt sowieso al voor meerdere jaren vast en beide partijen zien het als iets voor de lange termijn. Eerder ging Gorillas al samenwerkingsovereenkomsten aan met Tesco in Groot-Brittannië en Casino Group in Frankrijk. Voor Gorillas betekent de samenwerking dus een grote stap op de Benelux-markt.

 

2022: 15 nieuwe winkels in België

Ook voor Jumbo is de deal belangrijk. Na een “in meerdere opzichten bewogen jaar”, aldus CEO Frits van Eerd, wil Jumbo blijven groeien, zeker ook online. Het afgelopen jaar steeg de online-omzet bij de supermarktketen immers met 30% tot zo’n 650 miljoen euro. Jumbo opende daarom tien nieuwe bezorghubs in Nederland en haar derde E-Fulfilment Center (EFC), in 2022 komen daar nog eens vier bezorghubs en een EFC bij. De keten overweegt zich ook aan te sluiten bij het nieuwe CAO E-commerce in Nederland. Om rendabel en efficiënt te werken, blijkt samenwerking evenwel nodig.

 

De totale omzet klokte vorig jaar af op 9,9 miljard euro, goed voor een stijging met 2%. Omdat boekjaar 2020 een extra week telde, zou de groei gecorrigeerd evenwel uitkomen op 4%. Horecaketen La Place leed onder de coronamaatregelen en droeg slechts 52 miljoen euro bij, amper 4% meer dan in 2020.

 

In Nederland wist Jumbo haar marktaandeel te verhogen naar 22%, in België gaat de retailer prat op snelle expansie. Er kwamen in België negen winkels bij, wat het totaal op 17 brengt. In 2022 staan circa 15 Belgische winkelopeningen op de planning, waarvan meerdere franchisevestigingen worden.

 

Onzekerheid groter dan ooit

De veranderingen en onzekerheden zijn weliswaar “groter dan ooit”, waarschuwt Frits van Eerd. Er komt concurrentie van nieuwe, internationale partijen, terwijl aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, sterke inkoopprijsstijgingen en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt de kosten doen stijgen en de marges onder druk zetten.

 

“Vanuit onze langjarige focus op de klant moeten we als familiebedrijf ook kritisch blijven kijken naar ons verdienmodel en zullen we indien nodig onze formule en bedrijfsvoering hierop aanpassen”, klinkt het: “Slim vernieuwen én de kosten in toom houden, dáár draait het in deze uitdagende tijd allemaal om.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food28 juli, 2025
    Ruzie met retailers bezorgt Heineken lauwe jaarhelft

    De eerste helft van 2025 was een portie gemengd voor Heineken: terwijl de winst steeg, daalden de netto-omzet en de Europese volumes. Moeizame prijsonderhandelingen met supermarkten en negatieve wisselkoerseffecten braken zuur op.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Average Rob-bier Tout Bien krijgt steun van Marc Coucke, Erwin Van Osta en Jan Boone

    Een groep Belgische topondernemers, waaronder Marc Coucke, Erwin Van Osta (Hubo) en Jan Boone (Lotus Bakeries), gaat investeren in het biermerk Tout Bien van influencer Average Rob. Dat wil een volgende groeifase inzetten en mikt tegen 2027 op de verkoop van elf miljoen blikjes.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN