RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven JumboMarsNestlé
  • Onderwerpen PrijsconcurrentieToeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo ruziet met Mars en Nestlé

icon
Food2 maart, 2023

Lege rekken in de winkels van Jumbo: heel wat producten van Mars en Nestlé zijn momenteel niet meer voorradig. Discussies over prijsverhogingen zijn wellicht de reden.

“Niet in het belang van de klant”

Koffie van Nescafé, repen van Mars, snoepjes van M&M’s en kattenvoeding van Whiskas zijn in de winkels en de webshop van Jumbo momenteel niet of beperkt verkrijgbaar, ontdekte nu.nl. Over de oorzaak van de voorraadonderbrekingen wil de retailer niet veel commentaar kwijt. Wel verwijst Jumbo naar prijsverhogingen die fabrikanten willen doorvoeren: “Sommige stijgingen zijn voor ons niet te verklaren en ook niet in het belang van de klant.”

Het is niet de eerste keer dat Jumbo overgaat tot delistings om druk te zetten op gesprekken met fabrikanten: begin vorig jaar verdwenen producten van Kellogg’s een tijdje uit de rekken bij de foodretailer.

Winst onder druk

Verschillende fabrikanten zien dat consumenten stilaan afhaken als gevolg van forse prijsverhogingen. Het aandeel van de huismerken stijgt overal. Toch kondigde Nestlé recent toch aan dat het ook dit jaar de prijzen blijft verhogen, omdat de winst onder druk staat als gevolg van de kostencrisis. De FMCG-multinational kwam door prijsdiscussies vorig jaar al in conflict met onder andere Colruyt en Albert Heijn.

Een woordvoerder van Mars zegt enkel dat het maken van akkoorden met supermarkten soms langer duurt dan verwacht. Volgens hem gaat het niet alleen om afspraken over de prijs, maar ook over leveringen, marketing en nieuwe producten. Alles wijst erop dat Mars zélf de leveringen heeft stopgezet. In Duitsland ligt de fabrikant al maanden in de clinch met marktleider Edeka over de prijsverhogingen. De multinational levert er helemaal geen producten meer: het gaat om 450 referenties, samen goed voor een omzet van meer dan 300 miljoen euro volgens het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN