RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016

icon
Food11 november, 2015

Suikervrije smoothies en all-day breakfast

Dit maakte de keten bekend tijdens een ontbijtsessie bij La Place in de Kalverstraat in Amsterdam. De receptuur van de nieuwe gerechten is een vertaling van de foodtrends die foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food tijdens de sessie presenteerde. La Place is het op een na grootste foodservicebedrijf van Nederland en “dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is”, zegt junior inkoper Naushad Aliradja.

 

“Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all-day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je ook elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember.” La Place speelt met huisgemaakte springrolls, geserveerd met pinda- en sojasaus, dan weer in op de streetfood-trend met verse en licht verteerbare ingrediënten.

 

In het streven naar minder foodmiles past volgens de inkoper een gerecht met yacon, een knolgewas uit de Andes dat het goed doet in ons klimaat, en ‘Neder-quinoa’, die eveneens in Nederland wordt geteeld. Dit gerecht is inmiddels verkrijgbaar bij La Place. Yacon, ofwel appelwortel, is friszoet en sappig en geschikt voor fruitsalades en warme schotels. La Place teelt yacon in Nederland in samenwerking met het Leger des Heils.

 

Vijf trends in voeding

Marjan Ippel noemde tijdens de sessie bij La Place nog vijf trends, die voeding in 2016 zullen kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de onderliggende factoren.
 

  • Lokaal verbonden met globaal: We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Oplossingen zijn er: denk maar aan verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere, neder-quinoa of neder-vanille. Er zijn zelfs uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië. Flatbreads uit het Midden-Oosten zijn eveneens aan een opmars bezig en worden overal gebakken. 

 

  • Artisanaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech: Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets, als een allergenentester, tot de nieuwste high-tech-‘boerderij’ in de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D-geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

 

  • Ik – Wij – De wereld: Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Zo zijn er detox-soepen, maar ook restaurants waar gezamenlijk van smaakvol geserveerde voedselresten wordt genoten. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels. Fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vindt de klant van alles, maar geen vlees.

 

  • ‘East street’ ontmoet ‘west suite’: Aziatische streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. Dit jaar was al het jaar van de condiment: sausjes, oliën en dressings om smaak toe te voegen of te versterken. Met deze trends uit Azië geeft de consument ook in 2016 een persoonlijke touch aan gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

 

  • Dag – Nacht: De 24-uurseconomie zet eetgewoonten op z’n kop. De dag ontmoet de nacht, waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. De klassieker ‘huevos rancheros’ transformeert bijvoorbeeld van ontbijt naar avondeten, maar er zijn ook ontbijtwafels en ochtendcocktails. Of er is een late night breakfast, een all-day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn ‘hummus bars’ en vanuit New York komt zelfs de ‘breakfast rave’.
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN