RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duurzame voeding steeds belangrijker voor Belgische consument

icon
Food18 november, 2021

Prijs en kwaliteit van voeding blijven het aankoopgedrag van consumenten in grote mate sturen, maar daarnaast spelen duurzaamheidsoverwegingen een steeds belangrijkere rol. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie.

 

Drie groepen

Hoe staan Belgische consumenten tegenover duurzame voeding en wat verwachten ze in dit verband van voedingsbedrijven? Dat zijn de belangrijkste vragen waarop Fevia een antwoord wilde krijgen.

 

Volgens de studie kunnen de Belgische consumenten grofweg in drie groepen opgedeeld worden. Voor de grootste groep (40%) is kwaliteit het belangrijkste aankoopcriterium, gevolgd door de prijs. Deze consumenten houden het meest rekening met duurzaamheid bij de aankoop van voeding en dranken.

 

38% van de consumenten staat erg sceptisch tegenover de producenten. Ze ontkennen het belang van duurzaamheid niet, maar laten zich toch vooral leiden door de prijs. Kwaliteit en smaak komen op de tweede plaats.

 

Een derde groep (22%) bestaat uit non-believers. Ze trekken zich weinig aan van duurzaamheid en geloven ook niet dat hun keuzes echt een verschil uitmaken. Het zijn consumenten voor wie de prijs nagenoeg alles bepaalt.

 

Klimaatuitdaging

Uiteraard zijn die groepen een dynamisch gegeven: 38% van de respondenten geeft aan zijn of haar aankoopgedrag het voorbije jaar veranderd te hebben. Niet de coronacrisis, maar wel de klimaatproblematiek is de belangrijkste drijfveer om het voedingspatroon aan te passen. Ze kopen bijvoorbeeld meer lokale producten en meer groenten en fruit of kiezen voor producten met minder of duurzamere verpakkingen.

 

37% van de Belgen is bereid om meer te betalen voor duurzame voeding. Toch is duurzaamheid nooit de belangrijkste reden waarom consumenten een bepaalde keuze maken. Kwaliteit, smaak en prijs blijven algemeen gesproken belangrijker. Omdat consumenten duurzaam geproduceerde producten doorgaans associëren met betere kwaliteit en smaak, heeft duurzaamheid wel een indirect effect op de consumptie.

 

Innovatie

Nog opvallend is dat een meerderheid van de consumenten (59%) argwanend staat ten opzichte van het gebruik van technologie bij de productie van voeding. Ze hebben weinig vertrouwen in innovaties, zelfs wanneer die voeding duurzamer, veiliger en betaalbaarder helpen maken.

 

Consumenten verwachten vooral veilige, betaalbare en evenwichtige voeding van de producenten. Daarnaast hechten ze veel belang aan de strijd tegen verspilling, aan dierenwelzijn, het terugdringen van verpakkingen en lokaal produceren (zie afbeelding onderaan).

 

Roadmap

Eind deze maand lanceert Fevia een nieuwe duurzaamheidsroadmap voor de Belgische voedingsindustrie. “Het onderzoek toont duidelijk aan dat Belgische consumenten gevoeliger worden voor duurzaamheid en voor specifieke thema’s als dierenwelzijn of lokale voeding. Wij nemen die inzichten daarom mee in ons plan om de komende jaren samen vorm te geven aan een duurzaam voedingssysteem”, zegt CEO Bart Buysse.

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN