RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Lidl
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl viert vijftigste verjaardag

icon
Food17 mei, 2023

In vijftig jaar tijd groeide Lidl van één filiaal naar een netwerk van 12.000 discountwinkels in 32 landen. De discounter viert zijn verjaardag uitbundig op de thuismarkt, maar staat ook voor grote uitdagingen.

Internationale groei

Het eerste filiaal van Lidl opende in 1973 in Ludwigshafen-Mundenheim. Vandaag realiseren ijn 400.000 medewerkers een omzet van meer dan honderd miljard euro, meer dan het dubbel van de omzet van tien jaar geleden. In Duitsland biedt de discounter nu werk aan meer dan 100.000 mensen. In België opende Lidl in 1995 zijn eerste winkels, Nederland volgde in 1997.

Dat succesverhaal verderzetten is de grote uitdaging voor de retailer, die meer dan twee derde van zijn omzet buiten Duitsland realiseert. Zo goed als heel Europa is nu gedekt, maar in de Verenigde Staten gaat de expansie langzaam. De internationale groei vertraagt dan ook wat, volgens de recentste cijfers, maar in de meeste landen wint de discounter wel marktaandeel en de marges blijven op peil. Digitalisering is een werf: de Lidl Plus-app wordt in steeds meer landen uitgerold, maar voeding online bestellen of laten bezorgen is voor Lidl-klanten nog geen optie.

Trouw aan discount-DNA

Typisch voor het bedrijf is een sterke hang naar verticale integratie. De retailer heeft eigen productie-eenheden voor onder andere pasta, koffie, zoetwaren en brood, en zette zelfs een eigen rederij op, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten onder controle te kunnen houden. De discounter benadrukt ook dat verantwoord handelen een integraal onderdeel is van de bedrijfsfilosofie en beloofde recent nog om het aanbod bewuste voeding uit te breiden, met meer plantaardige producten en de geleidelijke invoering van de Nutri-Score.

In Duitsland viert Lidl de verjaardag met sterke promotie-acties en een grote campagne onder het motto “50 jaar meer dan goedkoop”. “We zijn altijd trouw gebleven aan ons discount-DNA. Al 50 jaar is het onze claim als betrouwbare lokale leverancier om onze klanten uitstekende kwaliteit, versheid en een grote verscheidenheid aan alledaagse producten te bieden tegen de gebruikelijke gunstige Lidl-prijs”, aldus Christian Härtnagel, CEO van Lidl in Duitsland in een persbericht.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Spadel investeert in startup die drinkwater uit de lucht haalt

    Via investeringsvehikel The Source neemt Spadel een participatie in de Frans-Tunesische startup Kumulus, die hoogwaardig drinkwater uit de lucht wil halen, zelfs in de woestijn.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN