RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

icon
Food18 mei, 2017

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Prijzenslag

De Amerikaanse vakpers kon deze week kennismaken met het plaatselijke management van de discounter en kreeg een briefing over de aanpak en de ambities van de keten in de Verenigde Staten. Na een voorbereidingsperiode van twee jaar zullen de eerste twintig Amerikaanse winkels vanaf 15 juni openen in de staten North Carolina, South Carolina en Virginia. Binnen het jaar volgen nog tachtig bijkomende locaties, onder andere in Ohio en Texas.

 

Volgens verschillende waarnemers stevent Lidl af op meer dan 330 winkels tegen 2020. Met die aantallen blijft Lidl voorlopig een kleine garnaal in vergelijking met concurrenten als Aldi (1.600 winkels), Kroger en Walmart. Of zelfs met Ahold Delhaize, dat in dezelfde regio actief is. Toch laat de impact van de komst zich nu al voelen: de discounter kondigde immers aan dat zijn producten tot wel 50% goedkoper zouden zijn dan die van concurrenten, wat meteen een prijzenslag veroorzaakte. Walmart zou zijn leveranciers onder druk zetten om tot 15% goedkoper te kunnen zijn dan concurrenten, en Aldi mikt zelfs op een prijspeil tot 21% goedkoper.

 

Titanenoorlog

Die prijzenoorlog drukt ook op de marges van Ahold Delhaize, al bleek de groep bij de recente kwartaalresultaten nog vrij goed stand te houden. De synergie werpt haar eerste vruchten af in de Verenigde Staten en dat is bemoedigend. Met een strategie die mikt op kostenbeheersing en differentiatie en die ook e-commerce omarmt, moet Ahold Delhaize de wapens in handen hebben om terug te vechten. Logischerwijs houden analisten toch een slag om de arm: je hebt hier uiteindelijk te maken met een titanenoorlog. 

 

In die context is de boodschap van Lidl helder: consumenten hoeven zich niet langer neer te leggen bij het compromis dat lagere prijzen ook een inferieure kwaliteit met zich meebrengen, en dat een voordelige shoppingtrip veel tijd in beslag neemt. Dat is dan weer heel herkenbaar. “Mensen willen goeie kwaliteit tegen een goede prijs, en ze willen niet de hele dag in de winkel besteden, ze willen verder met hun leven. Dat is onze sterkte”, aldus CEO Brendan Proctor, die wijst op het grote aanpassingsvermogen van de retailer. Zelf deed hij eerder ervaring op bij Lidl in Oostenrijk en Ierland.

 

Europese kwaliteit

Opmerkelijk: zijn luitenant heet Boudewijn Tiktak: de voormalige inkoopmanager bij Lidl Nederland en commercieel directeur bij Lidl België en Luxemburg. Nu is hij ‘chief commercial officer’ en Tegenover onze Amerikaanse collega’s van Supermarket News benadrukt hij de Europese kwaliteit van het Lidl-assortiment, dat weliswaar voor het overgrote deel (85%) in de VS wordt ingekocht. Er zal Black Angus-vlees in de koeltogen liggen, vis met het MSC-label, vers afgebakken brood, fairtrade chocolade, bio-producten… En alle producten komen met de ‘Lidl Love it’-kwaliteitsgarantie: niet tevreden, geld terug. 

 

De Amerikaanse winkels zullen gemiddeld zo’n 1.800 m² groot zijn, wat dus groter is dan de gemiddelde Lidl bij ons, maar eerder klein naar Amerikaanse normen. Ze zullen zeven dagen per week openen, van 8u tot 21u, en ze verkopen voor 90% huismerken. Ook daarin verschillen ze duidelijk van de lokale collega’s, want huismerken zijn in de VS immers nog lang niet zo sterk ontwikkeld als in Europa. Lidl positioneert zich dan ook als een vernieuwer, onder de hashtag #RethinkGrocery. De sociale media-accounts staan klaar. De concurrenten ook. Wordt interessant!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN