RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maaltijdbezorger Foodora gooit de handdoek in de ring

icon
Food16 augustus, 2018

Twee weken nadat Foodora in de etalage werd gezet, heeft het Duitse moederbedrijf Delivery Hero er definitief de stekker uit getrokken. Foodora kon niet op tegen de groeiende concurrentie van Takeaway.com (Thuisbezorgd.nl), Deliveroo en UberEats.

 

“Niet mogelijk nr. 1 of 2 te worden”

Het Amsterdamse bedrijf heeft het personeel gisteren via mail het nieuws van het voorgenomen ‘collectief ontslag’ meegedeeld. “Drie jaar lang hebben we alles op alles gezet om van Foodora een succesvolle speler te maken op de Nederlandse markt”, zegt landenmanager Vincent Hosman in een persverklaring. “Samen met Delivery Hero hebben we moeten concluderen dat het met de huidige ontwikkelingen in de markt niet mogelijk is om een nummer één of twee positie in de markt te veroveren tegen redelijke investeringen.”

 

Het Duitse Delivery Hero maakte twee weken geleden bekend dat zijn activiteiten in Australië, Frankrijk, Italiê en Nederland in de etalage stonden en dat het bedrijf zou terugplooien op die markten waar het een leidende positie heeft of kan ambiëren. Dat is onder meer het geval in thuisland Duitsland, waar het bedrijf in een felle strijd is gewikkeld met Takeaway.com en zijn activiteiten fors aan het opvoeren is.

 

Alvast in Nederland moest Foodora zijn meerdere erkennen in Takeaway.com, dat met Thuisbezorgd.nl marktleider is, terwijl ook het Britse Deliveroo en het Amerikaanse UberEats een offensief plannen. Ook zij willen, naar het voorbeeld van Thuisbezorgd.nl, bestellingen aannemen voor restaurants die eigen bezorgers hebben. Pittig detail: topman Jitse Groen van Takeway.com had onlangs nog gezegd te kijken naar een mogelijke overname van Foodora Nederland.

 

De Foodora-koeriers blijven voorlopig nog wel maaltijden bezorgen in de steden Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Rotterdam en Utrecht. Wel verwacht het bedrijf dat ze geleidelijk steeds minder werk zullen hebben. Hoeveel banen op het spel staan, wil Foodora niet zeggen. Het bedrijf denkt wel dat velen de overstap zullen maken naar Scoober, de bezorgdienst die Thuisbezorgd.nl intussen heeft opgestart en die kampt met een tekort aan koeriers.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN