RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Maison Dandoy
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Maison Dandoy bewust 10% van zijn omzet opgeeft

icon
Food24 september, 2024
Alena Veasey / Shutterstock.com

Maison Dandoy stopt met exporteren naar verre landen, zelfs al geeft het Brusselse koekjesmerk zo 10% van zijn omzet op. Het is ecologisch – én economisch – niet meer te verantwoorden, klinkt het.

Niet te verdedigen

Tot voor kort was de Japanse markt goed voor 5% van alle omzet bij Maison Dandoy. Toch vliegt sinds begin dit jaar geen enkel Brussels speculaasje meer van Brussel naar Japan, waar een eerste filiaal al in 2012 opende. Koekjes per vliegtuig naar Japan sturen, is vanuit milieuperspectief immers niet meer te verdedigen, zegt co-CEO Alexandre Helson aan L’Echo.

Bovendien laakt de topman de overdreven globalisering, waarbij je dezelfde producten van Brussel tot Tokio en New York kan terugvinden. Bovendien kwam de winstgevendheid eveneens in het gedrang: het duurde even voor het familiebedrijf ontdekte dat het eigenlijk geld aan het verliezen was.

Astronomische verborgen kosten

“Een klein, gemechaniseerd bedrijf als het onze is gewoon niet geschikt voor dit soort export. Voor een KMO van onze omvang zijn de verborgen kosten astronomisch”, hint de CEO op de toenemende transportkosten, de lagere marges en vele tussenpersonen.

Ook naar de Verenigde Staten exporteert het bedrijf niet meer. Tijdens de feestdagen waren de Brusselse koekjes bij verschillende luxewarenhuizen te vinden, zoals Bergdorf Goodman in New York. Zelfs bestellen in de webshop (weliswaar goed voor minder dan 2% van de omzet) kan alleen nog maar vanuit België en de buurlanden.

Meer winkels in België

In totaal knipte Maison Dandoy zo liefst een tiende van de twaalf miljoen euro omzet weg. Dat is ondertussen wel al ruimschoots gecompenseerd, maakt Helson zich sterk: de koekjesbakker zet nu in op expansie op eigen bodem. Sinds het vorig jaar de beslissing nam om verre markten weg te snijdne, opende het merk twee nieuwe winkels in Brussel (Elsene en Sint-Gillis).

Nu wil het bedrijf vanuit Brussel uitbreiden naar naburige steden, zowel in Vlaanderen als Wallonië. “We hebben nog veel ruimte voor verbetering in België”, aldus Helson, die voor een netwerk van lokale winkels gaat. Ook de winkel in Parijs mag blijven, want nog dichtbij genoeg.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN