RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe horeca-trend: virtuele restaurants

icon
Food5 september, 2018

Na winkels die alleen online bestaan, komen nu ook virtuele restaurants op: je kan er niet gaan eten, wel bestellen voor thuisbezorging via diensten zoals Deliveroo en Takeaway.com. Het zijn nichespelers, die ook steeds vaker in de Benelux opduiken.

 

Handvol nieuwe onzichtbare restaurants elke maand

In grote steden zoals Parijs en Londen bestaan ze al langer: onzichtbare ‘virtuele restaurants’ die alleen koken voor maaltijdbezorgdiensten. Er is geen eetzaal, geen voordeur en geen zitplek: alleen een keuken, soms gewoon bij iemand thuis. Meestal zijn ze hypergespecialiseerd en zoeken ze culinaire niches op: je vindt er bijvoorbeeld enkel authentieke dumplings of ramen, opvallend genoeg vaak op vraag van de maaltijdbezorgers. Zij spotten aan de hand van hun data waar lokaal vraag naar is of wat op een locatie nog ontbreekt, en gaan dan op zoek naar een keuken.

 

Ook in België bestaan dergelijke ‘virtuele merken’ al, geven Deliveroo en Uber Eats aan in De Tijd. Deliveroo België is “er al een maand of zes mee bezig” en heeft vandaag 18 virtuele merken op het bestelplatform. Bij Uber Eats zijn er in België vijf te vinden. Wereldwijd werkt het echter al met 500 virtuele restaurants. Deliveroo wil in België zelfs 3 à 4 nieuwe virtuele merken per maand toevoegen aan het platform. Het potentieel is enorm voor de maaltijdbezorger, wat “hoe meer keuze er is, hoe meer mensen er bestellen en hoe vaker ze bestellen”.

 

De Japanner maakt ook Hawaïaanse poké

De virtuele merken kunnen weliswaar nevenactiviteiten of spin-offs zijn van bestaande restaurants: de gerechten worden bereid in dezelfde keuken, maar worden apart maar met een eigen ‘branding’ voorgesteld aan de consument. Vooral deze praktijk wordt door de maaltijdbezorgdiensten gestimuleerd, want “het is een win-win voor restaurants en consumenten”, zegt Europees woordvoerder van Uber Eats Daniel Byrne: “De opstartkosten van een virtueel merk zijn minimaal, je kan veel testen en experimenteren. Restaurants kunnen met een minimale marginale kost hun omzet verhogen en efficiënter werken. En de consumenten krijgen meer keuzemogelijkheden.”

 

“We kunnen aan bestaande restaurants met een gelijkaardige keuken voorstellen om er een virtueel merk bij te nemen. Een sushi-restaurant kan bijvoorbeeld ook poké-bowls gaan maken”, klinkt het ook bij Deliveroo. Dat consumenten dan niet kunnen weten of hun typisch Hawaïaanse schotel van de Japanner komt, lijkt geen bezwaar voor de platformhouders.  

 

In Frankrijk zijn er zo al serie-ondernemers voor virtuele restaurantketens: de startup Taster lanceert virtuele merken en haalt daar grof geld mee binnen. De onderneming kiest strategische locaties in grote steden, zet daar een keuken met koks op en klaar is kees.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN