RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GfK
  • Onderwerpen Category Management Congresshuismerken
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Met promoties subsidiëren A-merken de hogere inkomens”

icon
Food12 oktober, 2023
Shutterstock.com

Promoties helpen merkfabrikanten niet om marktaandeel terug te winnen van de huismerken: het zijn immers vooral de hogere inkomens die A-merken kopen – en dus ook van de promo-acties profiteren. Hoe moet het dan wel?

A-merken verliezen van huismerken

In een context van laag consumentenvertrouwen en hoge voedingsinflatie groeit de Belgische FMCG-markt – die goed is voor 31,3 miljard euro – nog wel met 9% op jaarbasis, maar de volumes staan onder druk. Vooral de lagere inkomens maken noodgedwongen de keuze om minder te consumeren, blijkt uit de data van Consumer Panel Services GfK. Tegelijk verliezen A-merken marktaandeel aan de huismerken van de open market-supermarktketens.

“Vooral de marktleiders lijden onder de groei van private label, net als de huismerken van de harddiscounters,” zegt consumentenpaneldirecteur Davy Van Raemdonck, die een opmerkelijke trend waarneemt: “Je zou er vanuit kunnen gaan dat vooral de lagere sociale klassen meer in promotie kopen wanneer ze A-merken kopen. Dat blijkt niet zo te zijn: de hogere inkomens kopen in verhouding meer A-merken, die verhoudingsgewijs ook meer in promotie staan. Eigenlijk ben je de welgestelde gezinnen aan het subsidiëren met promoties.”

Penetratie bouwen

A-merken kunnen zich dus de vraag stellen of ze nog wel zo hard op promoties moeten blijven inzetten. Het promotiegevecht speelt zich immers vooral af tussen de merken onderling, eerder dan dat het een strijd zou zijn tegen de huismerken. “Of ze nu in promotie staan of niet, de A-merken verliezen volumes aan de huismerken. Promoties zijn niet de manier om de opkomst van de huismerken tegen te gaan.”

Hoe kunnen A-merken dan wél opnieuw winnen? “Door hun penetratie te verhogen”, aldus Van Raemdonck. Een voor de hand liggend marketingantwoord, maar de crux zit ‘m in de manier waarop je dat aanpakt: “Penetratie bouwen, dat is iets wat men meestal bekijkt vanuit merkperspectief, maar je kan het ook vanuit categorieperspectief bekijken.”

Conversie verhogen

Consumer Panel Services GfK heeft daarvoor een nieuwe tool in de markt gezet: naast analyses van de penetratiegroei op individueel merkniveau kan die ook het potentieel op categorieniveau doorlichten: “Wat onderscheidt niet alleen merken, maar ook private label binnen een categorie nu op vlak van nieuwe kopers, vastgehouden kopers, verloren kopers en niet-kopers? Welke drijfveren zijn van belang om shoppers aan te trekken binnen de categorie? Welk type shoppers spreek je dan aan en welke retailers scoren hierin het beste? Dat analyseren we binnen ons panel.”

Hoe merken en retailers categoriegroei kunnen realiseren? Daarover deelt Davy Van Raemdonck verhelderende cijfers en inspirerende beste praktijken op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 oktober in Antwerpen. Die dag presenteren we exclusief de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. De founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als een retailpanel met vertegenwoordigers van onder andere Oh’Green en Multipharma. Schrijf je snel in via de link hieronder.

Ja, ik kom naar het Category Management Congress op 19 oktober
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking

    Met de lancering van de SnackBox, een nieuwe kartonnen verpakking voor chips en snacks, wil PepsiCo duurzamer worden, maar de fabrikant wordt beschuldigd van greenwashing en krimpflatie

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Collect&Go breidt thuislevering verder uit

    Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, levert vanaf vandaag de boodschappen aan huis in 74 bijkomende gemeenten in de provincies Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Opnieuw geruchten over megafusie tussen Aldi Nord en Süd

    De families achter Aldi Süd en Aldi Nord zouden gesprekken voeren om beide bedrijven – die al sinds 1961 zelfstandig opereren – weer bij elkaar te brengen onder één holding. Het is niet de eerste keer dat geruchten over zo’n fusie opduiken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN