Ook Lidl lanceert “hybride” vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.
“Verschil nauwelijks te merken”
De gehaktmix van Lidl is bedoeld om vleesliefhebbers op een toegankelijke manier te laten kennismaken met een duurzamer en gezonder alternatief. Door 40% van het vlees te vervangen door plantaardige eiwitten vermindert de milieubelasting aanzienlijk: niet alleen is de CO₂-uitstoot lager, het betekent ook minder water- en landverbruik.
Toch blijft de smaak en het uiterlijk gelijk aan die van klassiek rundgehakt, belooft de supermarktketen. “De ontwikkeling van dit product heeft best lang geduurd, omdat we absoluut wilden inzetten op smaakbehoud. Ik durf zelfs te stellen dat ook de échte vleesliefhebber het verschil nauwelijks zal merken”, zegt Sam Van Lier, verantwoordelijke inkoper Lidl België & Luxemburg.
Belg eet te veel vlees
De retailer ziet het als zijn verantwoordelijkheid om duurzame keuzes makkelijker en toegankelijker te maken. Recent onderzoek van Sciensano toont aan dat de eetgewoonten van Belgen nog niet voldoende aansluiten bij de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad. Slechts 54% van de Belgen houdt zich aan het advies om maximaal 30 gram rood vlees per dag te consumeren.
Half juni introduceerde Albert Heijn ook al een assortiment “hybride” producten die traditionele zuivel en vlees combineren met plantaardige ingrediënten. Die keten pakt meteen uit met vijftien verschillende referenties, waaronder zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten, hamburgers en mager gehakt, maar ook grillworst en boterhamworst met knolselderij en koolrabi.