Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.
Schadevergoeding en verbod
De snackproducent heeft in Illinois een rechtszaak aangespannen, omdat die vindt dat Aldi de verpakking van zijn koekjes en crackers “schaamteloos kopieert”. Dat misleidt klanten en dreigt Mondelez en zijn merken onherstelbare schade toe te brengen, klinkt het. De multinational eist een schadevergoeding en een gerechtelijk bevel dat Aldi verbiedt om nog producten te verkopen die inbreuk maken op het merkenrecht, melden Amerikaanse media.
Dat huismerken in hun verpakkingsdesign de gelijkenis met bekende merken opzoeken, is niet nieuw. Vorig jaar haalde Lidl in de Benelux het nieuws met frisdrankverpakkingen die sterk “verwezen” naar Coca-Cola en Fanta. Tot een rechtszaak kwam het toen echter niet. In 2015 daagde AB InBev Aldi wél voor de rechter, omdat de brouwerijgroep vond dat de rode blikjes van het huismerk Buval een te grote gelijkenis vertoonden met die van zijn pilsmerk Jupiler. In 2018 kreeg de discounter echter gelijk van de rechter in beroep.