RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelēz komt met koffiemerk naar Nederlandse markt

icon
Food4 oktober, 2013

Omzet laten groeien

De omzetten in de koffiemarkt staan onder druk, maar toch ziet Mondelēz, het voormalige Kraft Foods, potentieel om met een eigen koffiemerk naar de Nederlandse markt te komen. Het haalt daarvoor cijfers aan van onderzoeksbureau Nielsen, dat zegt dat er jaarlijks 739 miljoen euro aan koffie wordt omgezet bij de Nederlandse supermarkten.

 

Mondelez gelooft dat het dat cijfer kan laten groeien: “Wij zien potentieel om de markt te dynamiseren, wij willen reuring brengen op de Nederlandse koffiemarkt“, vertelt Jan Willem Balk, managing director van Mondelēz Nederland, in een gesprek met Management Team.

 

Mondelez heeft jaarlijks al een omzet van vier miljard dollar (zo’n drie miljard euro) met de verkoop van koffie in andere landen, met merken zoals Tassimo, Jacobs en Carte Noir. Dat is nu al goed voor 12 procent van de totale omzet van het bedrijf. In Nederland zal Mondelēz onder de naam Velours Noir filterkoffie, cups, pads en losse koffiebonen gaan verkopen. Velours Noir zal onderdeel zijn van het internationale merk Carte Noir.

 

Exclusief bij Albert Heijn

In de beginperiode zal de koffie enkel verkocht worden bij Albert Heijn. “We hebben heel duidelijk gekozen voor wat wij een gefocust groeimodel noemen, dus gericht de consument benaderen via een partnership”, zegt Balk aan Management Team. Daarvoor zijn er verschillende afspraken gemaakt met Albert Heijn, om het merk bekend te maken bij het publiek.

 

“Prijs is daar een onderdeel van, maar ook ondersteuning van onze kant, in-store demo’s, et cetera. Het is een palet aan afspraken.” Daarnaast zal Mondelēz zelf ook een grote marketingcampagne opzetten.

 

Groeien in verschillende gebieden

Om te groeien mikt Mondelēz op een aantal factoren: zo wil het zelf proberen om de omzet van de koffiemarkt te laten groeien, maar wil het natuurlijk ook marktaandeel afnemen van Nestlé, Douwe Egberts en de huismerken. Daarnaast wil Mondelēz proberen om een deel van de omzet die online wordt gemaakt, door onder andere de cups van Nespresso, terug naar de winkel te trekken.

 

“Het hangt af van de keuzes van de consument waar wij omzet zullen weghalen, dat zal de toekomst uitwijzen. Maar wij zien ook potentieel om omzet die nu buiten de retail valt, weer naar de retail toe te trekken. Via de supermarkten in Nederland”, zegt Balk daarover.

 

Momenteel gaat Mondelēz in Nederland enkel koffie verkopen op de consumentenmarkt, al sluit het niet uit dat het in de toekomst ook op de business-to-businessmarkt zal springen, maar daar wil het voorlopig nog niets over kwijt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN