RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Monster Energy: de torero tegen Red Bull

icon
Food4 april, 2017

Monster Energy kwam in 2002 – 15 jaar na Red Bull – op de markt. In relatief korte tijd heeft de Amerikaanse Monster Beverage Corporation de VS veroverd, waar het nu marktleider is. Volgende stap: de wereld.

Formule 1

Het is niet geheel toevallig dat Monster onlangs een partnership aankondigde met Lewis Hamilton, F1-coureur in het Mercedes-team, de concurrent van de Red Bull-bolides van Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Het bedrijf werkte al sinds 2010 samen met de F1-stal, maar zet er een stapje bovenop met een Lewis Hamilton-signature drink in een speciaal ontworpen blik. 

“Ik ben super enthousiast om aan te kondigen dat ik zal gaan samenwerken met Monster Energy en dat ik daarnaast een eigen smaak zal uitbrengen. Dit is iets dat ik al wilde doen sinds we onze samenwerking jaren geleden begonnen”, aldus Lewis Hamilton, wiens enthousiasme ongetwijfeld ook te danken is aan de fee die hij er oor ontvangt.
 

Lifestyle in a can

De stap van MBC in F1 en andere actiesporten is min of meer gekopieerd van de aanpak die Red Bull groot heeft gemaakt. Spectaculaire sportevenementen, met baan- en mogelijk nekbrekende toeren, mooie, schaars geklede meiden en de onvermijdelijke energy drinks. Het geheel appelleert niet alleen aan de doelgroep van heavy users, zeg de leeftijdsgroep van 15 tot 25, maar ook aan oudere consumenten. Een Monster-tattoo, het logo met de gifgroene klauw, is steeds vaker te zien op armen, schouders en wat niet meer zij. Ik zie nog niet zo snel een Sprite- of een Nestea-logo in een tattooshop.

Wel heeft het bedrijf gekozen voor een meer agressieve, rebellerende positionering: zeg maar het brutale broertje van Red Bull. Daarbij heeft het volgende verschillende krantenartikelen relatief weinig uitgegeven aan above-the-line advertising. Het idee is om de juiste influencers aan boord te krijgen, bijvoorbeeld sporters of musici, en de ‘boodschap’ vervolgens via hen (sociale media etc.) richting consument te krijgen. Het motto van het merk is: “Monster is a lifestyle in a can.”
 

Ontzagwekkend tempo

De merkentrouw die MBC nastreeft, maakt dat Monster Energy inmiddels een trouwe schare volgers heeft die minder gevoelig zijn voor de verleidingen van andere energy drinks die op prijs concurreren. Ook hoefde de onderneming niet gelijke tred te houden met haar marketingbudget met stijgende omzetten. Dat heeft de bottom line van MBC zeker goed gedaan: in 2016 behaalde het bedrijf een hogere winst per werknemer dan Apple. 

Operationele kosten zijn eveneens beheersbaar omdat MBC zelf niet produceert, maar dit uitbesteedt aan contract manufacturers. Daardoor kan het zich volledig richten op productontwikkeling, marketing en sales. In een ontzagwekkend tempo lanceert MBC smaak- en verpakkingsvarianten (meer dan 50 SKU’s) op de markt. Een exercitie die ongetwijfeld complexiteit met zich meebrengt in de organisatie, maar die ook het merk revitaliseert: verandering als een constante.
 

Mondiale groeimarkt

Op de thuismarkt heeft Monster inmiddels Red Bull ingehaald, dat wil zeggen in volume. Volgens de website Beverage Marketing verkocht MBC 2400 miljoen liter in de VS. Echter, in harde dollars blijft het verschil met Red Bull nog groot. Immers, Monster Energy heeft dezelfde retailprijs als Red Bull maar bevat wel twee keer zoveel product. 

De VS is een belangrijke markt, gezien de grote populatie, maar de wereldmarkt – met name de emerging economies – zijn veel interessanter voor de MBC’s en Red Bull’s van deze wereld. In 2014 werd deze markt geschat op een kleine 50 miljard euro per jaar (BeverageDaily.com). Het is ook een groeimarkt, ook in gevestigde markten, wat niet gezegd kan worden van koolzuurhoudende frisdranken die in veel markten – met name de VS – op hun retour zijn.
 

Deal met Coca-Cola Company

Met de deal die MBC in 2014 afsloot met de Coca-Cola Company, heeft het bedrijf een belangrijke stap gezet in de strijd om de hegemonie in de mondiale energy drinkmarkt. De overeenkomst hield onder meer in dat MBC haar drankenportfolio (limonade, vruchtensap et cetera) overhevelde naar Coca-Cola en dat laatstgenoemde haar energy drink brands (Burn, NOS en Full Throttle) richting MBC schoof. 

Naast deze merkenruil kreeg MBC ook de mogelijkheid om haar energy drinks via de wereldwijde distributie van de Amerikaanse multinational uit te rollen in interessante groeimarkten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Inmiddels heeft Monster in Japan al een marktaandeel in retail van meer dan 30 procent. Daarmee is het land een van de grootste markten voor Monster buiten de VS.
 

Toenemende regulering

Overigens blijft Red Bull mondiaal nog steeds de onbetwiste marktleider in euro’s. In liters in ieder geval maakt Monster grote stappen. Gezien de aantrekkelijke volumepropositie kan het in emerging markets meer appelleren aan minder kapitaalkrachtige consumenten.

Vooralsnog groeit de totale energy drinksmarkt nog steeds in volume, waar beide spelers ongetwijfeld van zullen profiteren. Een mogelijke kink in de kabel is de toenemende regulering van overheden die de consumptie van energy drinks aan banden willen leggen. Bijvoorbeeld, in Litouwen en Letland is de verkoop van energy drinks aan personen onder de 18 jaar verboden. De reden is dat sommige energy drinks aanzienlijke hoeveelheden cafeïne en taurine bevatten. Deze kunnen bij overmatige consumptie (en fysieke inspanningen) leiden tot hartritmestoornissen. Het is niet dat consumenten bij bosjes omvallen, maar het doet het imago geen goed, in ieder geval niet bij overheden. 

De wereldwijde top 5

1. Red Bull (30,2 procent)
2. Monster (21,1 procent)
3. TC (11,8 procent)
4. Suntory (4 procent)
5. Rockstar (3,6 procent)

Bron: Euromonitor International

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN