RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nederlandse eetcultuur moet terug naar basisproducten”

icon
Food22 september, 2015

 

Zelf koken

“Wat we eten draagt bij aan onszelf en aan de wereld. Een debat over de voedselcultuur is een manier om vers eten van eigen bodem in de keuken te brengen”, aldus Miljuschka Witzenhausen, ambassadrice van Van Moeder Natuur, het platform dat KOST organiseerde.

 

“Eten is cultuur, iets dat groeit, zich ontwikkelt en waaraan moet worden gewerkt. De eetcultuur in Nederland ontwikkelt zich momenteel door veranderende waarden als “veel” en “goedkoop” en minder door “kwaliteit”, constateerde Julian Baggini, Engels filosoof over culinaire gewoonten. “De huidige eetcultuur moet meer worden bepaald door deugden als vooral zelf koken en weten wat we eten”, bepleitte hij.

 

Gemak als goedkopere versie

“In veel westerse culturen is gemak ofwel convenience een waarde. Gemak is veelal een goedkopere versie van traditionele producten zoals brood. Terwijl de internationale landbouwpolitiek zich richt op productie en prijs – wat tot perverse uitkomsten heeft geleid – moet de overheid haar verantwoordelijkheid nemen in opvoeding, voeding en gezondheid”, aldus Baggini.

 

Herkomst, duurzame productie en biologisch zijn essentiële waarden voor de voedselcultuur in Nederland. Datzelfde geldt voor herkomst, zelfvoorzienend zijn, behoud van variëteit en local to local food, producten met een lokale verbinding tussen producent en consument. Het voedselsysteem staat voor uitdagingen waaraan kennis over vers, gezond en onbewerkt voedsel en een herkenbare Nederlandse eetcultuur een bijdrage kunnen leveren, aldus filosoof Julian Baggini tijdens KOST.

 

Constanten en invloeden in eetcultuur

Linda Roodenburg, auteur van boeken en tentoonstellingen over eten, gaf een rondleiding in haar digitale Food-museum. Nog steeds beïnvloeden de ontdekkingen van toen wat de consument vandaag kookt en eet. Roodenburg stelde aan de hand van kunst drie constanten vast in de geschiedenis van de Nederlandse eetcultuur: vasten en schransen, veredeling van planten en dieren en de ontvankelijkheid voor niet-inheemse invloeden.

 

“Bepaalde de kerk in het verleden de moraal en het eetgedrag, tegenwoordig zijn dit de medici en gezondheidsgoeroes”, aldus Roodenburg. “Nederland is nog steeds wereldwijd leidend in export van veredelde producten. Zo was het vlees van hele gecastreerde kalveren en schapen in de zeventiende eeuw het smakelijkst – het varken was niet populair. We zien nu weer dat Chinezen en Marokkanen eten van het hele dier waarderen.”

 

Na de lofzang op de overvloed in de Gouden Eeuw volgde de soberheid, het pure en het lokale van de Reformatie en het Calvinisme. “De opkomst van huishoudscholen en kookboeken met goedkope en voedzame recepten was de dood in de pot. Overvloed is er weer in deze moderne tijd met volle winkelwagens, de Big Mac als symbool en tegelijkertijd kritische opvattingen over voeding.”

 

De invloeden van andere culturen komen naar voren in de veelzijdigheid in producten van elders. “De Nederlandse eetcultuur omarmt veel meer dan andere landen al het goede van de wereld. Producten en gerechten zijn terug van weggeweest, mede door het verleden van allochtone consumenten van een kleinschalig en lokaal platteland van elders.”

 

Aandacht goed voedsel groeit

De aandacht voor goed voedsel groeit. Kookprogramma’s op TV en bloggers brengen voeding veelvuldig onder de aandacht. Tegelijkertijd grijpt de consument steeds vaker naar gemaksvoedsel als de kant-en-klaar maaltijd. De Nederlandse voedselcultuur is volop in ontwikkeling. Er gebeurt veel op gastronomisch, agrarisch, cultureel en beleidsmatig gebied, zoals de populariteit van foodfestivals en de herwaardering voor ambachtelijke producten en recepten van vroeger.

 

Het debat KOST is een initiatief van platform Van Moeder Natuur. Dit is een samenwerking van GroentenFruitHuis, Nederlands Bakkerij Centrum en de Nederlandse Zuivel Organisatie. De organisaties zetten zich in voor het bevorderen van een gezonde Nederlandse eetcultuur.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN