RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veel valse beloftes in strijd tegen obesitas

icon
Food25 augustus, 2021

De vrijwillige initiatieven die voedingsbedrijven en supermarkten nemen om gezonde voeding te promoten, missen hun doel. “De overgrote meerderheid van de producten en promoties is ongezond.” Moet de overheid ingrijpen?

 

Reclame naar kinderen

Heel wat voedingsproducenten en supermarktketens pakken uit met dure beloftes om gezonde voeding toegankelijker te maken: ze verbeteren de samenstelling van hun producten, voeren de Nutri-Score in en verbinden zich ertoe om geen reclame voor ongezonde voeding te richten op kinderen. Mooi, maar in de praktijk verandert er weinig, ziet het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano. Dat toetste de engagementen van 31 voedingsbedrijven aan de realiteit.

 

De keuze voor ongezonde voeding is nog steeds gemakkelijker dan die voor gezonde voeding, blijkt uit het onderzoek. Het is bijvoorbeeld nog steeds zo dat kinderen heel vaak worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding, ondanks de beloftes van de voedingssector op dat vlak. Ook het invoeren van de Nutri-Score en het verlagen van de zout-, vet- en suikergehaltes in producten blijft vooral een spel van perceptie.

 

Ongezonde promoties

“We zien dat de overgrote meerderheid van de producten en promoties ongezond zijn”, zegt onderzoekster Stefanie Vandevijvere in Het Nieuwsblad. Delhaize bijvoorbeeld scoort goede punten met de Nutri-Score op producten en in promotieacties, maar in het aanbod en de reclame van de keten is er nog steeds veel ruimte voor al wat ongezond is. Coca-Cola formuleert wel ambitieuze engagementen, maar het productportfolio haalt een D op de Nutri-Score.

 

Zuivelbedrijf Danone staat bovenaan het klassement met een score van 75 op 100, onder andere dankzij initiatieven om de toegevoegde suikers in haar producten te verminderen en een transparante etikettering in te voeren. Fastfoodbedrijven als Domino’s en broodjesketens Paul of Panos engageren zich nauwelijks voor gezondere voeding.

 

Sciensano bezorgde de onderzochte bedrijven een rapport met advies. Het instituut hoopt dat de voedingssector ambitieuzer wordt, maar denkt dat overheidsinitiatieven nodig zijn om het verschil te maken: “De vrijwillige bijdragen van bedrijven zetten ons niet in de juiste richting.” Nochtans moet de ernst van het probleem duidelijk zijn: de helft van de Belgen kampt met overgewicht of obesitas. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN