RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ocado
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ocado bewijst dat online boodschappen wél rendabel kunnen zijn”

icon
Food5 februari, 2024
Ocado

Geld verdienen met online boodschappen? Ocado bewijst al jaren dat het kan. Maar het e-commerce-aanbod van de meeste foodretailers beantwoordt niet aan de consumentenverwachtingen.

100% aandacht voor online

Voor veel foodretailers is online een verlieslatende nevenactiviteit, die ze met enige tegenzin ontwikkelen omdat ze nu eenmaal het idee hebben dat ze niet anders kunnen. Maar dat je met e-commerce in voeding geen geld zou kunnen verdienen, is een hardnekkige mythe, zegt Gregor Ulitzka, Europees president bij Ocado Solutions, aan RetailDetail: “Ja, wij verdienen geld als online supermarkt. Ik zou geen job hebben als het niet zo was. Dan waren we al lang failliet.”

Vorige maand nog publiceerde de retaildivisie van de groep uitstekende cijfers: de omzet groeide vorig jaar met 7%, de activiteiten zijn winstgevend en het marktaandeel in de Britse onlineboodschappen bedraagt nu 12,7%. Op het Omnichannel en E-Commerce Congress van RetailDetail, op 5 maart in Antwerpen, komt Ulitzka onthullen hoe dat kan.

Eén van de succesfactoren is focus: “Als een supermarktbedrijf met vijftig miljard omzet voor twee miljard online verkoopt, dan is e-commerce slechts 4% van de business. En krijgt het dus slechts 4% aandacht van het directiecomité, 4% van de middelen… Dat zie je overal gebeuren. Bij Ocado gaat 100% van de aandacht en de middelen naar online. Net zoals Amazon een technologiebedrijf is dat besliste om de boekindustrie te verstoren, is Ocado een techspeler die besloot om de foodretail te disrupten.” 

De ‘long tail’ in food

Als traditionele foodretailers er niet in slagen om online succesvol te worden, dan komt dat vaak doordat hun onlineaanbod niet aan de verwachting van shoppers voldoet. “Offline gaan mensen naar Aldi voor dit en naar Delhaize voor dat, en dan nog naar de veganistische speciaalzaak of de lokale slager… Dat is normaal koopgedrag: geen enkele winkel heeft álles wat ik zou willen. Online beperken retailers het aanbod meestal echter tot maximaal 10.000 sku’s, om operationele redenen. Dat is geen strategie.”

De kracht van online is immers de ‘long tail’: “Als je kostefficiënt meer dan 40.000 sku’s kan aanbieden, met 99% accuraatheid, in tijdsramen van een half uur, dán heb je een online aanbod waarvan de klant zal zeggen: dat is super! Maar als je vertrekt van een bevoorradingsketen die ontworpen is om winkels te bedienen, en je denkt dat je zo ook online winstgevend zal worden: dat zal niet gebeuren.”

Complexe bevoorradingsketen

Bij veel retailers is de bevoorradingsketen te lang en complex: producten gaan van het centrale distributiecentrum naar regionale hubs, dan naar de stock van de winkel, dan naar de winkelrekken. “De versheid is dan al niet meer optimaal. Vijf klanten voor mij hebben daar de tomaten aangeraakt voor ik ze koop. Een geoptimaliseerde online bevoorradingsketen gaat rechtstreeks van de leverancier naar het geautomatiseerde distributiecentrum, waar producten niet door mensen maar door machines worden aangeraakt: die doen dat veiliger en schoner. Je ontvangt ze dan thuis met een gegarandeerde houdbaarheid. Zo creëer je waarde voor je klanten.”

Tekenend is ook het feit dat veel foodretailers het afhaalmodel verkiezen, om de kosten onder controle te houden. “Maar wat als je consumenten vraagt: wil je in je auto stappen om naar het afhaalpunt te rijden om daar je zware boodschappen op te halen? Het antwoord is vrij eenvoudig, niet? Bezorg me maar thuis. Natuurlijk zijn er de loonkosten. Je moet de laatste mijl echt heel goed managen. Maar het is mogelijk: wij bewijzen dat in het Verenigd Koninkrijk. En niet alleen in Londen: we bedienen 80% van het Engelse grondgebied met zeven distributiecentra.”

Laag dervingspercentage

In een business als foodretail met zijn lage marges moet je werkelijk elke steen omdraaien om een rendabel businessmodel te bouwen, weet Ulitzka. Elk detail telt: je webpagina, hoe je ‘slot management’ aanpakt, hoe je de laatste mijl optimaliseert… “De meest opwindende KPI die de business samenvat, is het dervingspercentage in de bevoorradingsketen. 2,5 à 3,5% is de norm in de sector. Welnu, wij slagen erin om onze business te runnen met een dervingspercentage van 0,4%. Die KPI ontkracht heel wat mythes over online.”

Ocado is niet alleen een pure player in het VK, maar is daarnaast ook leverancier van innovatieve e-commercetechnologie aan twaalf andere retailers in tien landen op vier continenten, waaronder grote namen als Auchan, Casino, Kroger of Morrisons. Die aanpak werkt voor uiteenlopende zakenmodellen: “Onze partner in Zweden, marktleider ICA, is een franchiseorganisatie. Elke winkel heeft een ander aanbod en soms ook andere prijzen. Toch kunnen we voor hen online winstgevend maken met een gecentraliseerd, schaalbaar, geautomatiseerd model. We werken ook voor Lotte in Zuid-Korea, wellicht de grootste en technologisch meest geavanceerde markt voor online boodschappen in de wereld.”

Hoe Ocado foodretailers helpt om online winstgevend te worden, dat komt Gregor Ulitzka uitleggen op het Omnichannel en E-Commerce Congress, op 5 maart in Antwerpen. Ook sprekers van Amazon, Blabloom, Hybrid, Shopopop, Vaimo en Zalando tekenen die dag present. Tickets bestellen kan via de link hieronder. Wacht niet te lang: de voorbije twee edities waren ruim vooraf uitverkocht!

Ik bestel mijn ticket voor het Omnichannel & E-Commerce Congress op 5 maart
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN