RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft

icon
Food27 november, 2015

Introducties AH Biologisch en Jumbo Biologisch

Ook de omzet van vlees liep weer op, met 10%, na een daling vorig jaar. Ook eieren deden het goed met +10%. Al profiteren biologische winkels niet mee van de groei: zij dalen iets in omzet. Dat lijkt direct samen te hangen met de sterkere concurrentie van de supermarkten. 

 

“De introducties van AH Biologisch en Jumbo Biologisch, samen goed voor bijna 60% marktaandeel, hebben het biologisch aanbod sterk verbeterd en verbreed. Ook andere supermarkten werden dit eerste half jaar actiever met biologisch”, ziet Bavo van den Idsert, directeur van Bionext. 

 

Biologisch wereldwijd

De markten in de VS en de EU zijn belangrijk voor de groei van de wereldwijde omzet. De omzet in de VS steeg in 2014 met 11% naar meer dan 35 miljard dollar. Daarmee is het marktaandeel gegroeid naar bijna 5%, terwijl het biologisch landbouwareaal slechts 1,5% bedraagt. De VS zijn dus sterk afhankelijk van de import van biologische producten. 

In Zweden steeg de biologische omzet vorig jaar met 35%. Dit komt door een groeiend bewustzijn bij de consument, aangewakkerd door voedselschandalen. Ook gericht overheidsbeleid speelt een rol: de Deense overheid zette bijvoorbeeld een speciaal programma op voor de certificering van biologische catering en restaurants.

 

Inmiddels zijn in Zweden meer dan 1.000 hotels, restaurants en bedrijfsrestaurants inmiddels gecertificeerd en serveren zij maaltijden met minimaal 25% (brons), 60% (zilver) of 80% (goud) biologische ingrediënten. Van den Idsert: “In Nederland heeft de stichting Eko-keurmerk een soortgelijk certificeringssysteem recent opgezet voor restaurants”.

 

Biologische productie blijft achter

De productie van biologische voeding in Nederland blijft, net als in omringende landen, echter achter bij de vraag. Aandacht voor omschakelen naar biologische landbouw wordt een kernfactor om aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen. Voor Nederland komt de sterke exportpositie naar omringende landen immers in gevaar wanneer de groei van de biologische landbouwsector achterblijft. 

 

Steeds meer EU-landen voeren een actief stimuleringsbeleid voor de biologische landbouw. Bedrijven die hierin verantwoordelijkheden nemen, bijvoorbeeld in de vorm van langjarige afnamecontracten, kunnen op middellange termijn grotere leveringszekerheid bieden dan bedrijven die geen binding aangaan in de keten. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief

    Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN