RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceFMCG
  • Geografie AziëEuropa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online boodschappen nu goed voor 7,2% marktaandeel

icon
Food10 mei, 2022
Shutterstock.com

Supermarkten zien hun omzetaandeel krimpen door de sterke opkomst van e-commerce in FMCG. In Europa verloopt die groei wel trager: Azië leidt de weg met innoverende concepten. Wat wordt de impact van de huidige crisis?

Supermarkt onder druk

Terwijl de totale FMCG-markt in 2021 nog groeide met 2,1%, ging de verkoop van de online boodschappen er met 15,8% op vooruit. Die groei is weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, toen e-commerce voor food met wel 45,9% steeg, maar toch betekent het opnieuw dat online zijn marktaandeel vergroot: wereldwijd verlopen nu 7,2% van de boodschappen online, tegenover 6,3% in 2020 en 4,8% in 2019. In Europa bedraagt het online aandeel 6,9%.

Het logische gevolg is, dat het marktaandeel van super-en hypermarkten in de totale foodmarkt onder druk staat: het daalde van 52,4% in 2020 naar 51,4% in 2021. Fysieke winkels blijven wel veruit het dominante kanaal voor de verkoop van voeding, maar jaar na jaar kalft hun aandeel verder af. De cijfers komen uit een nieuw rapport van Kantar, getiteld ‘Winning Omnichannel’.  

Nieuwe zakenmodellen

De motor van de groei voor e-commerce vinden we – niet onverwacht – in Azië, waar het online aandeel voor FMCG nu al 15,3% bedraagt. 44,2% van de Aziaten doet boodschappen online. Op het Chinese vasteland geldt dat al voor 88,8% van de gezinnen, in Zuid-Korea is dat 87,1%. Nieuwe zakenmodellen zijn populair: livestreaming, groepsaankopen, online-to-offline…

Het penetratiecijfer voor Europa ligt met 35,2% toch een stuk lager en het lijkt bovendien te stagneren. Vooral oudere shoppers, die in 2020 noodgedwongen online kwamen, haken nu weer af. Europeanen zijn ook trager in het oppikken van nieuwe modellen zoals ‘quick commerce’ of ‘social commerce’. Snelle bezorgdiensten bijvoorbeeld worden er vooral gebruikt voor het bestellen van maaltijden, (nog) niet voor de boodschappen. In Frankrijk behoudt de Drive een onlineaandeel van 32%.

Groeivertraging

Kantar ziet wel dat consumenten overal frequenter online shoppen: het gemiddeld aantal online bestellingen steeg van 8,7 in 2020 naar 10,4 in 2021. Die groei zal zich doorzetten. Online zal de komende jaren dan ook sneller blijven groeien dan andere foodkanalen en zal elk jaar zo’n 0,5% aandeel winnen. Dat betekent dat het aandeel van online boodschappen eind dit jaar 7,7% zal bedragen, en binnen vier jaar meer dan 9%. Hyper- en supermarkten blijven aandeel verliezen, maar tegen een wat trager ritme dan de afgelopen jaren. Tegen eind 2025 zullen ze nog steeds nét iets meer dan 50% aandeel hebben.

Het grote vraagteken is evenwel hoe shoppers online én offline zullen reageren op de huidige crisis. Kantar verwacht een algemene vertraging: de totale FMCG-markt zou dit jaar met 1,3% groeien. Het aandeel van promoties zal weer stijgen. Groei in e-commerce zal deels van innovatie moeten komen. Op dat vlak kan het Westen veel leren van wat er in Azië gebeurt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Supermarkten zien hun omzetaandeel krimpen door de sterke opkomst van e-commerce in FMCG. In Europa verloopt die groei wel trager: Azië leidt de weg met innoverende concepten. Wat wordt de impact van de huidige crisis? Supermarkt onder druk Terwijl de totale FMCG-markt in 2021 nog groeide met 2,1%, ging de verkoop van de online boodschappen er met 15,8% op vooruit. Die groei is weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, toen e-commerce voor food met wel 45,9% steeg, maar toch betekent het opnieuw dat online zijn marktaandeel vergroot: wereldwijd verlopen nu 7,2% van de boodschappen online, tegenover 6,3%...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Overname Stegeman gaat niet door

    What’s Cooking? (het vroegere Ter Beke) neemt Imperial Meat dan toch niet over. De concurrentiewaakhond maakte bezwaren tegen de fusie tussen de nummer een en twee.

  • icon
    Food1 juni, 2023
    Casino-topman in hechtenis in corruptie-onderzoek

    Jean-Charles Naouri, de topman van de Franse supermarktgroep Casino, wordt verhoord door de politie in een corruptiedossier. De CEO is in hechtenis genomen.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Food4 mei, 2023
    Staking bij Albert Heijn voorbij, gesprekken hervat
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN