RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Filip Lemaitre
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie – Een leeftijdsvriendelijke buurt heeft nood aan een leeftijdsvriendelijke supermarkt

icon
Food18 oktober, 2021

Niet alleen leven steeds meer mensen langer, ze leven ook steeds langer thuis. En als het van de babyboomer afhangt, is dit levenslang thuis. Dat vereist niet enkel een aangepaste woning, maar ook aangepaste retail.

 

Beweging aan de gang

De ‘voorsorteerder’, zo noemde bureau50 de groep die zich hier vandaag al op voorbereidt, in het trendrapport ‘20 silver trends voor 2020’. Mensen die hun huidige woning inruilen voor een woning waar ze ook met een verminderde mobiliteit in de toekomst kunnen blijven wonen, of die hun woning zo renoveren dat zelfstandig wonen in de toekomst gegarandeerd blijft.
 

Dat deze beweging al aan de gang is, bewijst de oververtegenwoordiging van 65-plussers in meergezinswoningen gebouwd tussen 2000 en 2018 (Steunpunt Wonen) en het stijgend aantal babyboomers dat z’n hypothecaire lening opnieuw opneemt voor renovatiewerken aan hun huidige woning of de aanschaf van een nieuwe woning. Wanneer in een latere levensfase een zorgnood opduikt, willen ze die zorg bij voorkeur bij hen thuis krijgen. Als het van hen afhangt, komt er geen verhuis naar een WZC tenzij er echt geen ontkomen meer aan is.

 

Onmisbare voorzieningen

Wat hierbij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een aangepaste woning niet altijd volstaat om op hoge leeftijd zelfstandig te kunnen blijven wonen. Ook de plaats en de buurt waar die woning is gelegen, zijn bepalend om er op hoge leeftijd met een verminderde mobiliteit te kunnen blijven wonen. Als noch supermarkt, openbaar vervoer of gezondheidscentra in een straal van 500 m van de woning of op 10 minuten stappen te vinden zijn, dan is die aangepaste woning vooral een gouden kooi voor wie niet goed meer ter been is.
 

In ‘Ageing in place’ zoals deze tendens wordt genoemd, liggen niet enkel kansen voor de bouwsector, ook de retail kan van deze trend zijn graantje meepikken. Nu in veel kleine en middelgrote gemeenten de bakkers, slagers en kruideniers uit het straatbeeld zijn verdwenen, kunnen mensen voor dit soort boodschappen niet langer in hun eigen buurt of wijk terecht. Nochtans zijn deze voorzieningen onmisbaar om zelfstandig te kunnen blijven wonen voor wie zich minder gemakkelijk kan verplaatsen.

 

Supermarkten zijn ontmoetingsplaatsen

Hierdoor worden minder mobiele ouderen sneller afhankelijk van derden, in veel gevallen kinderen of buren die wekelijks voor hen boodschappen doen. Een oplossing met ongekende keerzijde, want dit soort regelmatige herhaalboodschappen betekenen veel voor mensen in die levensfase: ze worden ervaren als een zinvolle en nuttige tijdsbesteding, het brengt structuur in de dag en de week en ze leveren daarnaast ook nog eens kansen om mensen te ontmoeten, wat de sociale cohesie van een wijk of buurt vergroot. Supermarkten zijn op die manier ook ontmoetingsplaatsen. En niet onbelangrijk, mensen blijven hierdoor ook in beweging.
 

Niet alleen de woning en de buurt moeten age friendly zijn om ageing in place mogelijk te maken, ook de superette zal dit moeten zijn. Dit moet zich dan vertalen in het ontwerp, de indeling, de inrichting, het aanbod, de dienstverlening en de marketing en communicatie van de superette.  Ageing in place biedt dus ook kansen voor de retail om dit groeiend marktsegment te bedienen.
 

Om retailers hierin te begeleiden, ontwikkelde bureau50 een 50plus-retail scan waarmee je door de bril van de oudere, minder mobiele consument naar de winkelinrichting, het aanbod, de service, marketing en communicatie kan kijken. Een eerste stap naar de leeftijdsvriendelijke supermarkt waar klanten van 9 tot 99 zich welkom voelen.
 

Filip Lemaitre – bureau50

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN