RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo stopt met sap: Tropicana de deur uit

icon
Food4 augustus, 2021

PepsiCo stoot zijn sapactiviteiten af: de frisdrankproducent brengt Tropicana, Naked en andere sapmerken onder in een nieuwe joint venture met investeringsgroep PAI Partners.

 

Voor mens en planeet?

PepsiCo wil zich gaan toeleggen op gezondere en caloriearme producten. Naar eigen zeggen daarom verkoopt de Amerikaanse producent van chips en cola nu de afdeling vruchtensappen aan het Franse PAI Partners. Beide bedrijven gaan een joint venture aan, waarvan 61% in handen van de investeerders komt en 39% van PepsiCo blijft. De deal brengt PepsiCo 3,3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op. 

 

Het fruitsapmerk Tropicana – inclusief de Belgische fabriek in Zeebrugge – komt zo (deels) in Franse handen, samen met Amerikaanse zustermerken zoals Naked. De gazpacho van Alvalle en de vruchtensapjes van Looza houdt PepsiCo wel nog zelf. Volgens CEO Ramon Laguaerta wil PepsiCo zich concentreren op haar huidige merkenassortiment en de groei van het portfolio aan gezonde snacks, caloriearme dranken en “producten zoals SodaStream” versnellen, omdat die beter zijn voor mens en planeet, citeert De Tijd.

 

Weg uit het koelvak

Dat PepsiCo zich nu volledig kan terugtrekken uit het complexere verssegment speelt ongetwijfeld ook mee. In 2020 waren de verse vruchtensappen goed voor een omzet van 3 miljard dollar, maar de winstgevendheid hinkte achterop. De gekoelde, verse dranken vergen een andere – en duurdere – logistiek dan de andere producten van de groep. Ook daalt de omzetgroei de laatste jaren, nu consumenten de suikerrijke dranken niet meer per se als gezond beschouwen.

 

PAI Partners ziet daarentegen wel toekomst in het segment. Tijdens de pandemie ging de vraag weer de lucht in en de investeringsgroep wil Tropicana ook naar andere kanalen brengen, zoals naar kleinere retailformules en out-of-home. Sinds eind vorig jaar is PAI bijvoorbeeld ook meerderheidsaandeelhouder in de versmarktketen Grand Frais.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN